“آژنگ نیوز”:برای بهبود ارتباطات گوش دادن فعال می‌تواند مهارتی متحول‌کننده در زندگی باشد که همه چیز را از روابط شما گرفته تا عملکردتان در محل کار بهبود می‌بخشد. یاد بگیرید که چگونه بر موانع گوش دادن فعال غلبه کنید و ارتباطات را بهبود بخشید.

گوش دادن فعال چیست؟

گوش دادن فعال یعنی اطمینان از اینکه طرف مقابل شنیده و درک می‌شود. عادت‌های خوب گوش دادن برای ارتباط مؤثر و روابط سالم بسیار مهم هستند. این عادت‌ها به شما کمک می‌کنند تا سوءتفاهم‌ها را در محل کار برطرف کنید، با شریک عاطفی خود اعتماد ایجاد کنید و مطمئن شوید که خانواده و دوستانتان احساس می‌کنند مورد تأیید و حمایت قرار گرفته‌اند.

نکات معمول گوش دادن فعال شامل تکان دادن سر، حفظ تماس چشمی و قطع نکردن حرف طرف مقابل است. اگرچه این‌ها به تنهایی گام‌های خوب و اساسی هستند، اما می‌توانند غیرصادقانه یا رباتیک به نظر برسند. گوش دادن مؤثر به چیزهای بیشتری نیاز دارد. از این گذشته، ممکن است همه موارد فوق را انجام دهید و هنوز توجه نکنید. ممکن است منتظر فرصتی برای صحبت کردن باشید یا بدون تعامل واقعی، حرکات گوش دادن را انجام دهید.

گوش دادن - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گوش دادن فعال واقعی شامل کنجکاوی کارآگاه‌گونه است. شما در مورد طرف مقابل و تجربیات او کنجکاو هستید. همچنین مایلید که نیازها و علایق شخصی خود را موقتاً کنار بگذارید. وقتی این اتفاق می‌افتد، لازم نیست نگران نشان دادن علاقه باشید. شما واقعاً علاقه نشان می‌دهید. وقتی مکالمه تمام می‌شود، با اطلاعات تازه‌ای در مورد طرف مقابل، شرایط و احساسات او از مکالمه خارج می‌شوید. و طرف مقابل با احساس شنیده شدن و حمایت شدن از جلسه خارج می‌شود.

آنها حتی ممکن است راه حلی برای مشکلی که دارند پیدا کنند – نه لزوماً به این دلیل که شما پاسخ را ارائه داده‌اید، بلکه به این دلیل که به آنها فرصتی داده‌اید تا افکار خود را مرتب کنند، جزئیات را شرح دهند و احتمالات را بررسی کنند. کمی وقت بگذارید تا مزایای گوش دادن و گوش دادن فعال را بررسی کنید و راه‌هایی برای بهبود مهارت‌های ارتباطی خود بیاموزید. نتیجه آن، ارتباطات عمیق‌تر، سلامت عاطفی و موارد دیگر خواهد بود.

مزایای گوش دادن فعال

بهبود مهارت‌های گوش دادن فعال می‌تواند مزایای گسترده‌ای داشته باشد. در محل کار، توانایی شما در دریافت بازخورد و ایجاد حس شنیده شدن در دیگران می‌تواند شما را به سمت موقعیت‌های رهبری ارتقا دهد. در مدرسه، بهتر می‌توانید درس‌ها را حفظ کنید و با دیگران همکاری کنید. در روابط شخصی خود، ارتباطات خود را با دوستان، اعضای خانواده و افراد مهم عمیق‌تر خواهید کرد.

وقتی شنونده‌ی دقیقی هستید، احساسات طرف مقابل را تأیید می‌کنید و باعث می‌شوید احساس دیده شدن کنند. آنها در بیان مشکلات و موفقیت‌های شخصی خود به شما احساس امنیت می‌دهند. حس اعتماد و گشودگی افزایش می‌یابد.

به نظر می‌رسد برخی از افراد به طور طبیعی شنوندگان خوبی هستند. فقط کسی را در زندگی شخصی یا محل کارتان تصور کنید که صحبت کردن با او آسان است. احتمالاً آنها قضاوتگر یا دانای کل به نظر نمی‌رسند. با این حال، شما همیشه بعد از تعاملاتتان کمی احساس بهتری دارید – حتی اگر توصیه‌ای ارائه ندهند، احساس سبکی می‌کنید. حقیقت این است که شنوندگان خوب به سادگی مهارت‌های خود را بهبود بخشیده‌اند. آنها یاد گرفته‌اند که چگونه غرور خود را کنار بگذارند و کاملاً روی آنچه دیگران سعی در برقراری ارتباط دارند تمرکز کنند. با تمرین، شما می‌توانید همین مهارت‌ها را ایجاد کنید.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *