“آژنگ نیوز”: شرکت پُست هند چه میکند؟ یک سیستم پستی است که توسط دولت هند اداره میشود. این نام تجاری اداره پست تحت وزارت ارتباطات دولت هند است. مسئولیتهای آن شامل تحویل نامه، حواله پول، پذیرش سپرده طرح پساندازهای کوچک، پوشش بیمه عمر تحت بیمه عمر پستی (PLI)، بیمه عمر پستی روستایی (RPLI) و خدمات خردهفروشی مانند جمعآوری قبوض و فروش فرم است. این اداره همچنین خدمات اضافی مانند توزیع دستمزد تحت قانون تضمین اشتغال روستایی ملی مهاتما گاندی (MGNREGA) و پرداخت حقوق بازنشستگی سالمندان را ارائه میدهد.
تاریخچه خدمات پستی در هند
این شیوه ارتباطی ریشه در هزاران سال پیش دارد؛ و همینطور هم بود. قدیمیترین سیستم، سیستم پیک بود که پیامهای شفاهی یا کتبی را از فرستنده به گیرنده، که ممکن بود اعضای خانواده سلطنتی، فرماندهان نظامی یا بازرگانان باشند، منتقل میکرد. برخی از مورخان پیشرفتهای کلیدی در سیستم پستی هند را به سلسله موریا، به ویژه در زمان سلطنت امپراتور چاندراگوپتا موریا، نسبت میدهند. در مواجهه با چالش حفظ ارتباط در سرزمینهای وسیع، کبوترهای چاندراگوپتا پیامهایی را که به پاهای کبوترهای پیامرسان متصل بودند، حمل میکردند و با تکیه بر مهارتهای ناوبری قابل توجه آنها، پیامها را به مقاصد مورد نظر میرساندند.

پستهای کبوتری که در ابتدا توسط ایرانیان حدود ۵۵۰ سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار میگرفتند و بعدها توسط یونانیان نیز پذیرفته شدند، تا زمان ظهور تلگراف در سال ۱۸۳۷، یک روش ارتباطی حیاتی باقی ماندند. واقعیت جالب: آخرین سرویس پست کبوتری در جهان در کاتک، اوریسا، هند، تا زمان تعطیلی آن در سال ۲۰۰۸ بود. اگرچه فعالیتهای عملیاتی متوقف شد، اما هنوز از بسیاری از کبوترها در کاتک و در کالج آموزش پلیس در آنگول، اوریسا، البته فقط برای اهداف تشریفاتی، مراقبت میشود.
هم اینک پست هند بزرگترین شبکه پستی در جهان است که بیش از ۱.۵۵ میلیون اداره پست دارد. ۲۳ دایره پستی در این کشور وجود دارد و یک رئیس کل پست بر هر یک از آنها نظارت دارد. هر دایره به مناطقی تقسیم میشود که هر یک به نوبه خود توسط یک رئیس کل پست رهبری میشود و از لشکرها یا نیروهای میدانی تشکیل شده است. در این بخشها، زیرمجموعههایی نیز وجود دارد. جدا از ۲۳ دایره، یک دایره پایه تحت رهبری یک مدیر کل وجود دارد که بر خدمات پستی کشور نظارت دارد.
گروه گزارش