“آژنگ نیوز”:دراواخر دهه ۴۰ خورشیدی گاریها به موتور«سه چرخه» تبدیل شدند. به گونه ای که در سال ۱۳۴۸ خورشیدی در تهران بین ۵ تا ۶ هزار موتور سه چرخه در کارویراژ دادن در خیابانها بودند. این تاکسی بارها برخلاف اسلاف خود گاریها ؛که خیلی بزرگ و جاگیر و باطمانینه  و کوچک بودند ؛اینها با تهور بیسابقه ای و با غرش دائمی خود از لابلای ستونهای در هم ریخته اتومبیلها میگذشتند و بیشتر تصادفها از زیر سر این جانشینان ناخلف گاریهابود.

این موتور سه چرخه ها وظایف دوگانه ای داشتند صبح های زود از دهات اطراف بهمیدان بارفروش ها بار می بردند و یا از شهر به حومه بارکشی میکنند. و وقتی که آفتاب بالا آمد دیگر بار کشی به حومه صرف نمی کرد .

اینان به مسافر کشی میپرداختند و غالبا چند مسافر را که ساعتها منتظر تاکسی مانده بودند. در اطاقک کوچک سوار میکردند و با سرعت به مقصد معلوم حرکت مینمودند.

موتور سه چرخه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این موتور ها همه نمره شخصی داشتند و گاه یکنفر صاحب چند دستگاه موتور بود و آنرا به راننده ها کرایه میداد. سی تا چهل درصد رانندههای این موتورسه چرخه ها ، سابقا گاری دار بودند و بعد که کاری از بین رفت اینان موتور خریدند و وتا تا مدتها تصدیق نداشتند پس از جریمه های زیاد پروانه رانندگی گرفتند.

موتورها را بطور متوسط ۹۰۰۰ تومان میشد خرید و غالبا بصورت اقساطی خرید و فروش میشد ، با پیش قسطی در حدودحدود دو هزار تومان هر راننده روزی بین چهل تا پنجاه تومان کار میکرد که بیست تومان آن صرف بنزین میشد و بقیه را کمی جریمه میدادند .

.زیرا تخلف این موتورها یکی دو تا نبود و با باقیمانده  درامدشان سیوروسات زندگی خود را فراهم میکردند. تا مدتها موتورها  اتحادیه نداشتند و اغلب در میدان شوش بارفروشها و گمرک جمع میشدند و از آنجا برای یافتن مسافریا بار در شهر  بگردش در می آمدند.بدین ترتیب آنها پیشگام در زمینه تغییر چهره شهر تهران از قدیم به جدید بودند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *