“آژنگ نیوز”:تاریخچه آزار دهنده موتور سیکلت سواری در تهران از زمان بکارگیری آن و از سال ۱۳۵۴ خورشیدی یعنی دقیقا نیم قرن قبل به عنوان یک مشکل اجتماعی ؛آغاز شده است. گزارشی که مطالعه میکنید بدون یک واو اضافه و کم مربوط به روزنامه اطلاعات در ۲۲ شهریور سال ۱۳۵۴ خورشیدی است. انگار که همین دیروز تهیه شده است:

موتور سواران برای ترافیک تهران براستی قوز بالای روز شده اند!

ترافیک تهران به هزار و یک درد بیدرمان مبتلاست، اما مساله موتور سواران ازار دهنده ترین و ناراحت کننده ترین آنهاست. برای موتور سواران تهرانی نه مقررات و قواعد رانندگی ارج و قربی دارد نه راه بندانها و بارسنگین ترافیک و نه جان عابران پیاده .

موتور تیتر۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آنها بسادگی ، به هر کجا که دلشان هوس کند میروند ، از هر چراغ سبز و زرد و قرمزعبور میکنند در کوچه و خیابان ممنوعه گاز میدهند و در راه رفتن و راه گرفتن از دیگران درجه استادی ممتاز دارند ! وقتی موتور -سواران بخواهند در جایی حرکت کنند صحبت از میلیمتر و سانتی متر بمیان می آیدنه ۸ متر و ١۶ متر و ۴۵ متر ؟

فقط چند میلیمتر جای خالی در فاصله دو یا چند اتومبیل کافی است که صدای ناهنجار لوله اگزوز موتورها بیرون آید و موتور سواران خود را از مهلکه از همان، مجرای چند میلیمتری برهانند!

موتور تصویر۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

موتور سواران بی بند و بارترین رانندگان تهرانند دردسرهایی که موتور سواران برای مردم پایتخت بوجود می آورند، آنها را کلافه کرده است.

تنها رانندگان و عابران خیابان ها نیستند که از این بی بند و باری به ستوه آمده اند.

حتی ساکنان خانه های کوچه پس کوچه های دور افتاده هم از این وضع در امان نیستند. سرو کله موتورسواران ، در وجب به وجب تهران بزرک پیداست در شرق غرب شمال جنوب و مرکز پایتخت، در هر کوچه و خیابان و شاهراهی که بروید انبوه موتورسواران در حال جولان هستند برای موتور سواران تهرانی ، یک کوچه یک مترى یا بقول عام کوچه آشتی کنان (!) بهمان اندازه جولانگاه مناسبی است که بزرک راه ونک !

موتور تیتر۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یعنی آئین موتور سواری در کوچه یک متری و بزرگترین شاهراههای تهران یک جور اجرا میشود سرعت هر چه بیشتر ،موتور سواران تهران بطور کلی دو دسته اند. موتورسواران حرفه ای و تفننی !

برای موتور سواران حرفه یی موتوسیکلت یک وسیله کارو رفت و آمد روزانه است.

اغلب این موتورها گازی و بی دنده.است. اینان در خیابانهای اصلی شهر در آمد و شد دائمی هستند تعداد آنها آنقدر زیاد است که گویی تمامی ندارد!

برای موتور سواران حرفه یی موتوسیکلت سبک گازى ، مناسب ترین وسیله است وسیله یی که نه در راه بندان گیر میکند ، نه چراغ قرمز سر راهش سبز می شود نه سایه پلیس راهنمائی را بر سرش حس میکند و نه در خطر تصادفات مرگبار است. وقتی هم موتور سوار ، با وسیله دیگری تصادف میکند ، همراه با موتوسیکلت بزمین می افتد اما در یک چشم بهم زدن از جابلند میشود و با سرعت از محل تصادف دیدید میشود!

موتور تصویر۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این ،وضع بخصوص بهنگام پیاده شدن مسافران تاکسی ها بیشتر بچشم میخورد در تاکسی که باز میشود ، یک موتورسواردر کنار آن حاضر و آماده برخورد با آن است گویی مسافران هنگام پیاده شدن موی او را آتش میزنند!

خوشی بی مورد

 از بی دقتی و بی توجهی رانندگان موتوسیکلتهای گازی رانندگان اتومبیل ها و عابران حاشیه خیابان ها در عذابند سرو صدای گوش خراش موتوسیکلتهای غول پیکر دنده یی و سرعت وحشت آور آنها ، حتی به ساکنان خیابان های خلوت و دور افتاده شهر نیز رحم نمیکند، گوئی اینان هیچ بویی از عاطفه و جوانمردی نبرده اند.

موتور تیتر۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

موتور سواران جوان از مو تو سیکلت های غول پیکر و گرانقیمت خود بعنوان یک وسیله تفریح و خوشی استفاده میکنند اما این تفریح بی جا و خوشی بی مورد، در همه جا بزیان خراب شدن اعصاب مردم و ترساندن بسیاری از آنها تمام میشود!

موتور تصویر 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فغان عابران تهرانی از موتور سواران به آسمان بلند شده است. همه از موتوسیکلت دل چرکین هستند، در چند سال اخیر هزاران شکایت از مو تو سیکلت ها بخصوص سیر و صدای ناهنجار و سرعتهای وحشت آور آنها به اداره راهنمایی و رانندگی و این اواخر به شهرداری ارسال شده است اما تا امروز آنچه هرگز بجایی نرسیده ناله های کسانی بوده است که حاضرند هزارمشکل و ناراحتى ترافیک تهران را تحمل کنند اما چشم دیدن این یکی را ندارند!

امروز در اواخر بهار سال ۱۴۰۴ عین مشکلات نیم قرن!! قبل باشدت بسیار بیشتری؛ همچنان ادامه دارد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *