“آژنگ نیوز”:مجموعه آموزشی تاریخچه سرخپوست مرده: یک بازی ویدیویی، یک وسواس، وتصویری از گذشته خشونتآمیز آمریکا؛ منتشر شده است.نویسنده: تور سی. اولسون مخاطب: عموم مردم سختی: آسان ناشر: انتشارات سنت مارتین تاریخ انتشار: ۲۰۲۴ تعداد صفحات: ۲۸۸
این کتاب تلاش تور اولسون برای استفاده از بازی ویدیویی “رد دد ردمپشن ۲” برای ارائه یک رویکرد منحصر به فرد برای آموزش تاریخ ایالات متحده است. با تأمل در کلاسی که او پیرامون این بازی طراحی کرد، این کتاب به دلیل سبک نگارش جذاب و رواییاش برای خوانندگان عمومی مفید است و یک کتاب مرجع فوقالعاده برای محققان و اساتید دانشگاه است که به دنبال راههای نوآورانه برای تغییر شیوه آموزشی خود هستند. امروزه بسیاری از دانشجویان دانشگاه از خشکی و کسالتباری دورههای تاریخ خود شکایت دارند. تور اولسون، دانشیار تاریخ در دانشگاه تنسی، که متخصص در جنوب ایالات متحده و پس از جنگ داخلی ایالات متحده است، در سال ۲۰۲۱ یک دوره تاریخ جدید در دانشگاه خود تدریس کرد که از طریق بازی ویدیویی محبوب رستگاری سرخپوستی۲، که پس از مسیر اورگان بیشترین بازی با موضوع تاریخ ایالات متحده را دارد، به تاریخ ایالات متحده نزدیک میشد.

این دوره یک موفقیت بزرگ بود و دانشجویانی از پیشینههای مختلف و همچنین توجه آنلاین زیادی را به خود جلب کرد. این کتاب نتیجه آزمایش آموزشی اولسون است. به جای پیروی از ساختار یک مونوگرافی تحقیقاتی تاریخی سنتی، فصلهای این کتاب به گونهای تنظیم شدهاند که از خط داستانی رستگاری سرخپوستی۲ پیروی کنند. این کتاب که برای عموم مردم نوشته شده و در عین حال برای پیشرفتهای آموزشی اساتید دانشگاه و معلمان دبیرستان نیز آموزنده است، تأملی شگفتانگیز و منحصر به فرد در مورد چگونگی به تصویر کشیدن، نوشتن، بازنویسی، تدریس و حتی استفاده از سلاح در برخی از مضامین تاریخ ایالات متحده است. کتاب اولسون اثری پیشگام در زمینه آموزش است. رستگاری سرخپوستی۲، نسخه جدیدی از بازی رستگاری سرخپوستی محصول ۲۰۱۰، توسط شرکت راک استار گیمز توسعه داده شد و در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. این بازی فوراً به یک جاذبه محبوب تبدیل شد. داستان آن در سال ۱۸۹۹ در ایالات متحده روایت میشود و بازیکنان شخصیتهای داستانی آرتور مورگان و گروه ون در لیند را دنبال میکنند، زیرا آنها پس از سرقتهایشان سعی میکنند از تعقیب و گریزهای فدرال فرار کنند. این شخصیتها در سراسر غرب، جنوب، آپالاچیا و کارائیب آمریکا ماجراجویی میکنند. اولسون هم شایستگی بازی را در کمک به مخاطبان گستردهتر برای تعامل با تاریخ و هم در مکانهایی که بازی کلیشهها را تقویت میکند و روایتهای تاریخی را که مورخان قبلاً نادرست یا مضر دانستهاند، بازگو میکند، تشخیص میدهد. سه بخش کتاب، منعکسکنندهی محیط جغرافیایی بازی (به جز کارائیب) است. هر فصل بر یک موضوع در تاریخ ایالات متحده در دوران بازسازی و اوایل قرن بیستم تمرکز دارد. یک فصل با یک تصویر تاریخی نمادین از موضوع آغاز میشود و پس از آن نحوهی روایت این تاریخ توسط بازی بیان میشود و با تحلیلی از جنبههای دقیق و نادرست بازی به پایان میرسد و با یک مرور تاریخی حرفهای از این موضوع به پایان میرسد. برخی از مباحث مورد بحث عبارتند از جنگهای سرخپوستان، توسعهی راهآهن، فرهنگ کابویی، پینکرتونها، شکلگیری نژادی شهرهای جنوب آمریکا، حق رأی زنان و بسیاری دیگر. آنچه این کتاب را برای محققان و خوانندگان امروزی مهم میکند این است که اولسون، در تمام فصلها، به این سوال میپردازد که تاریخ چگونه به تصویر کشیده میشود و درگیریها بر سر اینکه چه کسی و چگونه میتواند تاریخ را روایت کند . همچنین به این نکته می پروازد که چگونه باید بین دقت آکادمیک یک روایت تاریخی و دسترسی عمومی به چنین روایتی تعادل برقرار کرد؟ به طور ضمنی، کتابی مانند این، هم صنعت تاریخ عمومی و هم دانشگاهیان تاریخ را مجبور میکند تا در مورد خود تأمل کنند. مونوگرافیهای دانشگاهی تاریخ امروزه فقط میتوانند رویای رسیدن به مخاطبانی به گستردگی رستگاری سرخپوستی را در سر بپرورانند؛ راکاستار، با فشاری که برای ساخت بازیهای «جذاب»، «سرگرمکننده» و «جذاب» برای برآورده کردن اهداف مالی خود دارد، مجبور است مقداری از دقت تاریخی را فدا کند. مهمتر از آن، از طریق انتخابهای روایت تاریخی که راکاستار انجام میدهد، میتوانیم برخی از مسائل موجود در برداشت عمومی از تاریخ امروز را نیز ببینیم. به عنوان مثال، اگرچه بازی در چهار موقعیت جغرافیایی اتفاق میافتد، چرا این بازی به عنوان یک بازی وسترن به بازار عرضه میشود؟ این موضوع، مسئله تصویر «غرب آمریکا» را در فرهنگ و روایتهای عامه مطرح میکند. با گنجاندن بناهای یادبود کنفدراسیون در شهر خیالی سنت دنیس در جنوب آمریکا در بازی، چه چیزی میتوانیم در مورد بحثهای موجود در مورد بناهای یادبود عمومی که در سراسر ایالات متحده اتفاق میافتد، بیاموزیم؟ تاریخ عمومی اکنون یک حوزه نسبتاً بالغ است. اگرچه کار اولسون در اینجا میتواند به عنوان تاریخ عمومی طبقهبندی شود، اما یک رویکرد خاص در تاریخ عمومی است. این به خوانندگان یادآوری میکند که آنچه در کتابهای تاریخ میخوانیم هرگز اطلاعات ایستا نیست. آنها دائماً با تغییر در قدرت سیاسی، قدرت مالی، فرهنگ عامه و ادبیات تغییر میکنند. به یک معنا، این کتاب به عنوان یک دایرهالمعارف عظیم در کنار رستگاری سرخپوستی۲ عمل میکند و به عموم مردم اجازه میدهد تا هم از تاریخ بازیشده لذت ببرند و هم تاریخ را از طریق آنچه یا چرا راکاستار تصمیم به گنجاندن، عدم گنجاندن و تغییر آن گرفته است، بیاموزند. برای محققان و مربیان، کتاب اولسون یک اثر پیشگام آموزشی است که به عنوان یک مرجع مهم برای مورخان هر رشتهای و نه فقط تاریخ ایالات متحده عمل میکند.
نویسنده:متن معرفی کتاب زی هویی زو
منبع:سایت تاریخ جهانی
گروه رسانه