“آژنگ نیوز”:غرفه کالای ایران در نمایشگاه پراگ یک موفقیت چشمگیر برای اقتصاد ایران که مبتنی بر تولیدات ایرانی بود؛ به شمار می آید. پس از موفقیتی که نصیب نمایشگاه ایران در بازار مکاره و نمایشگاه سابق پراگ  پایتخت چکوسلواکی در سال ۱۳۱۷  گردید ، شرکت ایرانی اشکودا بکمک و شرکت ایران و چکوسلواکی و با همکاری شرکت کالای ایران در صدد بر آمد غرفه مخصوص کالاهای ایران در بازار مکاره و نمایشگاه بهاری ۱۳۱۸را توسعه بدهند.

کالای ایران و بخصوص قالی ها و صنایع ظریفه بویژه کارهای دستی اصفهان در سر تا سر اروپای مرکزی منتشر و از لحاظ نوع و جنس آنها و ظرافت و هنر آزمائی که در تهیه آنها شده درآنجا بسیار مورد توجه و تقدیر بینندگان و خریداران میگرفت.

هدف از حضور در این نمایشگاه نه  تنها توسعه و انتشار قالیهای ایرانی بود  است بلکه باید روز بروز بر صادرات آن افزوده میشد، زیرا بیشتر مقصود آن بود  که محصول صنعتی و کارهای دستی و بخصوص کارهای نقره و مس و برودری دوزی و منبت کاری روی چوب یا استخوان و با فلز و سیاه قلم و حکاکی و ساختن عکسهای ریز در روی استخوان با صدف را که مخصوص کشور ایران بود را  به خار جیان شناسانیده و آنها را در آنجا رواج بدهند .

پراگ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تصویر بالا نیز قسمتی از غرفه ایران در نمایشگاه ایران را که مربوط به کارهای  قلمکاری و منبت کاری و خاتمکاری و غیره است ،نشان می دهد. خانم کاریهای این غرفه متعلق به آقای صنیع خاتم است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *