“آژنگ نیوز”:اولین هواپیماربایی بزرگ در آمریکا در چنین روزی در سال ۱۹۶۱ میلادی زمانی رخ داد که مردی یک هواپیمای تجاری را که از میامی به کی وست، فلوریدا در حرکت بود، مجبور کرد تا به سمت کوبا منحرف شود.
از اوایل دهه ۱۹۶۰، هواپیماربایان شروع به هدف قرار دادن خطوط هوایی ایالات متحده کردند. اکثر این افراد کوباییهایی بودند که در ایالات متحده زندگی میکردند و به دلایلی مایل به بازگشت به سرزمین مادری خود بودند و به دلیل تحریم ایالات متحده علیه کوبا، از پرواز منع شده بودند. مقامات آمریکایی با اعلام رسمی و مشخص هواپیماربایی به عنوان یک جرم فدرال، به این موضوع واکنش نشان دادند. اگرچه قانون جدید، هواپیماربایی را به طور کامل متوقف نکرد، اما این جرم نسبتاً نادر باقی ماند. وقتی هم رخ میدادند، معمولاً خشونت زیادی به همراه نداشتند.

نمودار هواپیما ربایی از ۱۹۴۶ تا ۲۰۲۱
این دوره اغلب «عصر طلایی هواپیماربایی» نامیده میشود که در آن هواپیماربایان اغلب درخواست میکردند که به مکانی خاص (اغلب کوبا) برده شوند یا مبالغ زیادی به عنوان باج درخواست کنند. در این دوره ۵ ساله، ۳۰۵ مورد هواپیماربایی در سطح جهان رخ داده است. بیشتر آنها بدون تلفات جانی به پایان رسیدند: ۴۶ نفر کشته شدند که ۲۵ مورد از آنها در سال ۱۹۷۲ اتفاق افتاد.
“عصر طلایی” در سال ۱۹۷۳ به پایان رسید، زمانی که اداره هوانوردی فدرال (FAA) در ایالات متحده قوانینی را وضع کرد که بازرسی همه مسافران و چمدانهای دستی را قبل از سوار شدن به هواپیماهای مسافربری الزامی میکرد. این معیاری است که امروزه آن را بدیهی میدانیم. در طول دوره ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۱، حوادث هواپیماربایی در سراسر جهان نسبتاً ثابت بود، در محدوده حدود ۲۰ تا ۴۰ مورد در سال. در بیشتر سالها تلفات بسیار کمی وجود داشت، اگرچه این موارد با حوادث مرگباری که دهها مسافر را به کام مرگ میکشاند، در هم آمیخته بود.
گروه گزارش