“آژنگ نیوز”:سرجیو لئونه، کارگردان ایتالیایی که با سه‌گانه‌ی بسیار موفق خود با محوریت نام «دلار» که شامل شاهکار «خوب، بد، زشت» (۱۹۶۶) نیز می‌شد، ژانر «وسترن اسپاگتی» را محبوب کرد، در سن ۶۰ سالگی در چنین روزی در سال ۱۹۸۹ درگذشت.سرجیو لئونه احتمالاً مشهورترین کارگردان فیلم‌های وسترن اسپاگتی است. فیلم‌های او نه تنها موفق‌ترین بودند، بلکه بهترین فیلم‌های او نیز محسوب می‌شوند. او قبل از شروع کارگردانی، کار خود را به عنوان دستیار کارگردان در فیلم‌های ژانر ایتالیایی متعددی آغاز کرد. پس از وسترن اسپاگتی، او روزی روزگاری در آمریکا را نیز ساخت.

لیونه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سرجیو لئونه عملاً در دنیای سینما متولد شد – او پسر روبرتو روبرتی (معروف به وینچنزو لئونه)، یکی از پیشگامان سینمای ایتالیا، و بازیگر بیس والریان بود. لئونه در اواخر نوجوانی وارد سینما شد و به عنوان دستیار کارگردان برای کارگردانان ایتالیایی و کارگردانان آمریکایی که در ایتالیا کار می‌کردند (معمولاً فیلم‌های حماسی کتاب مقدس و رومی می‌ساختند که در آن زمان بسیار رایج بود) کار کرد.

در اواخر دهه ۱۹۵۰ او شروع به نوشتن فیلمنامه کرد و پس از به دست گرفتن کارگردانی فیلم «آخرین روزهای پمپئی» (۱۹۵۹) در اواسط فیلمبرداری پس از بیماری کارگردان اصلی آن، کارگردانی را آغاز کرد. اولین فیلم بلند او، «غول رودس» (۱۹۶۱)، یک حماسه رومی معمولی بود، اما دومین فیلم بلند او، «به خاطر یک مشت دلار» (۱۹۶۴)، بازسازی کامل از «یوجیمبو» (۱۹۶۱) آکیرا کوروساوا، انقلابی ایجاد کرد.

این اولین وسترن اسپاگتی بود و کلینت ایستوود، کابوی تلویزیونی، را به ستاره تبدیل کرد (لئونه هنری فوندا یا چارلز برانسون را می‌خواست اما نمی‌توانست از پس هزینه‌های آنها برآید). دو دنباله، به خاطر چند دلار بیشتر (۱۹۶۵) و خوب، بد و زشت (۱۹۶۶)، با بودجه‌های بسیار بالاتری فیلمبرداری شدند و حتی موفق‌تر هم بودند، اگرچه شاهکار او، روزی روزگاری در غرب (۱۹۶۸)، که در آن لئونه سرانجام با فوندا و برانسون همکاری کرد، توسط پارامونت پیکچرز تخریب شد و در گیشه ایالات متحده شکست خورد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *