“آژنگ نیوز”:هنر تمدن اینکاها در پرو (حدود ۱۴۲۵-۱۵۳۲ پس از میلاد) برخی از بهترین آثاری را که تا به حال در قاره آمریکای باستان ساخته شده است، ایجاد کرد. هنر اینکاها در فلزکاری بسیار صیقلی، سرامیک، و بالاتر از همه، منسوجات، که توسط خود اینکاها معتبرترین شکل هنری به حساب میآمد، به خوبی دیده میشود. طرحها در هنر اینکا اغلب از اشکال هندسی استفاده میکنند، استاندارد شدهاند و از نظر فنی کامل میشوند. مهاجمان اروپایی بسیاری از هنر اینکاها را یا به خاطر منافع مالی محض یا دلایل مذهبی نابود کردند، اما نمونههای کافی به عنوان شاهدی بر دامنه و مهارتهای باشکوه هنرمندان اینکا باقی مانده است.

تاثیرات و طراحی ها
اگرچه اینکاها تحت تأثیر هنر و تکنیک های تمدن اولیه چیمو قرار گرفتند، اما سبک متمایز خود را ایجاد کردند که بلافاصله نمادی از تسلط امپراتوری در سراسر امپراتوری عظیم آنها بود. اینکاها به تولید منسوجات، سرامیکها و مجسمههای فلزی از لحاظ فنی برتر از هر فرهنگ قبلی آند ادامه دادند، و این علیرغم رقابت سخت استادان فلزکاری مانند صنعتگران تمدن موچه بود.
درست همانطور که اینکاها تسلط سیاسی را بر رعایای تسخیر شده خود تحمیل کردند، در هنر نیز، اشکال و طرح های استاندارد اینکاها را تحمیل کردند. هر چند خود هنر به عنوان یک نتیجه آسیب نبیند. همانطور که ربکا استون مورخ هنر می گوید، استانداردسازی، اگرچه قویاً متحد کننده بود، اما لزوماً کیفیت هنر را کاهش نداد. از نظر فنی ملیله های اینکا، ظروف سرامیکی در مقیاس بزرگ، سنگ تراشی بدون ملات و مجسمه های فلزی مینیاتوری بی نظیر هستند. به عنوان نمونه (هنر آند، 194) تخته شطرنجی به عنوان یک طرح بسیار محبوب متمایز است. یکی از دلایل تکرار طرح ها این بود که سفال و منسوجات اغلب برای دولت به عنوان مالیات تولید می شد و بنابراین آثار هنری معرف جوامع خاص و میراث فرهنگی آنها بود.
همانطور که امروزه سکهها و تمبرها تاریخ یک ملت را منعکس میکنند، آثار هنری آند نیز نقوش قابل تشخیصی را ارائه میدهند که یا جوامع خاصی را نشان میدهند که آنها را میسازند یا طرحهای تحمیلی طبقه حاکم اینکا که آنها را سفارش میدهند. با این حال، اینکاها به سنتهای محلی اجازه دادند تا رنگها و نسبتهای دلخواه خود را حفظ کنند. علاوه بر این، هنرمندان با استعدادی مانند هنرمندان چان چان یا منطقه تیتیکاکا و زنانی که به ویژه در بافتنی مهارت داشتند به کوزکو آورده شدند تا بتوانند چیزهای زیبایی برای حاکمان اینکا تولید کنند.

آثار هنری آند نقوش قابل تشخیصی را ارائه میکردند که نشاندهنده جوامع خاص ساخت آنها و طرحهای تحمیلی طبقه حاکم اینکا بود که آنها را سفارش میداد. همچنین قابل توجه است که تزیینات و منسوجات سفال اینکاها شامل نمایشی از خودشان، آیینهایشان، فتوحات نظامی یا تصاویر رایج آندها مانند هیولاها و پیکرهای نیمه انسان و نیمه حیوان نمیشد. در عوض، اینکاها تقریباً همیشه طرحهای هندسی رنگارنگ و نقوش انتزاعی را که نشان دهنده حیوانات و پرندگان بودند ترجیح میدادند.
گروه گزارش