آژنگ نیوز: تاج محل مجارستان توسط هنرمندی ساخته شده که  زندگی خود را صرف ساختن قلعه ای برای همسرش به نشانه عشق ابدی کرده است.

این قلعه با نام محلی (Székesfehérvár) که تاج محل مجارستان نیز نامیده می شود، توسط یک شوهر عجیب و غریب ساخته شده است که در واقع منظره ای نفس گیر است و تاریخچه آن نیز به همان اندازه جذاب است.

در سال ۱۹۱۲میلادی، یک مجسمه‌ساز و معمار مجارستانی به نام Jenő Bory یک هکتار زمین در دره ماریا در نزدیکی Székesfehérvár، مجارستان خرید. در آن زمان، این محل فقط یک انبار کوچک داشت و بوری و خانواده اش تعطیلات تابستانی خود را در آنجا سپری کردند. اما پس از اینکه پروژه ای از او در کلیسای فرانسیس فردیناند و خانه سوفیا در سارایوو به دلیل جنگ جهانی اول شکست خورد، او تصمیم گرفت قلعه ای را در این طرح – برای همسرش بسازد.

تاج مجارستان۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ساخت و ساز پس از جنگ، در سال ۱۹۲۳ آغاز شد و از سال ۱۹۳۴ به بعد، شوهر خوشحال بود که آن را به بازدیدکنندگانی که از آن زمان به این مجتمع رفت و آمد می کردند، نشان بدهد. پس از جنگ، او تا زمان مرگش در سال ۱۹۵۹ برای مرمت برروی جزئیات کوچک ساختمان کار کرد. او آن را به عنوان یک نوع اثر هنری پیچیده در طی یک عمر می دید.

بوری در خانه خود، در قلعه درگذشت. پس از مرگ او، کار تکمیل تا سال ۱۹۶۴ به طول انجامید، بنابراین قلعه در مجموع به مدت ۴۱ سال ساخته شد. بوری قلعه را نه فقط یک ساختمان، بلکه یک اثر هنری می‌دانست.

این خانه بزرگ با تزئینات متعدد نمونه خاصی از معماری نمادین مجارستان است. حتی چیدمان آن نیز نمادین است زیرا دو مرکز آن، کلیسای کوچک و گالری استودیو، نمادی از دو عنصر اصلی زندگی Jenő Bory (زندگی زناشویی و حرفه او) هستند. صدها مجسمه ساخته شده با متنوع ترین تکنیک ها در اطراف قلعه دیده می شود و داخل آن با نقاشی پوشیده شده است. موزاییک های خیره کننده، نقاشی های شیشه ای و فواره ها در غیر قابل پیش بینی ترین مکان های داخل و خارج ساختمان ظاهر می شوند.

تاج مجارستان۳ 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این ساختمان روی یک میز طراحی نشده است، بلکه دقیقاً در محل طراحی شده است. بوری معمار، ناظر پروژه، سرکارگر و همچنین سنگ تراش ساختمان بود. او برای چندین دهه با کمک چند نفر(عمدتاً شاگردانش) مشغول ساخت، توسعه و تزئین این اثر هنری باورنکردنی بود.

ارتفاع قلعه از سیاه چال تا برج ها ۳۰ متر است. دارای هفت برج، سی اتاق در اندازه های مختلف از جمله سه استودیواست. همچنین مجسمه قهرمانان، پادشاهان و نمادهای تاریخ مجارستان، از آلموس تا سبستین تینودی لانتوس، در راهروهای ساختمان در صد ستون ایستاده اند.

این قلعه ترکیبی از سبک‌های معماری – از اسکاتلندی تا رومنسکی تا گوتیک – را به نمایش می‌گذارد که همه به‌طور غیرعادی ترکیب شده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند آزادانه از برج‌ها بالا بروند و در میان مجسمه‌های باغ قدم بزنند که همگی توسط Bory ساخته شده‌اند.

در ابتدا، یک آپارتمان و سپس یک استودیو در ساختمان وجود داشت، اوبرای همسر بوری، نقاش ایلونا کوموشین، که او در طول تحصیل با او آشنا شد (هر دو شاگرد نقاش معروف مجارستانی، برتالان سِکِلی) بودند،نیز طراحی های ویژه در نظر گرفت. در داخل ساختمان، چندین گالری وجود دارد که نقاشی های آنها و آثار هنرمندان دیگر را به نمایش می گذارد.

تاج مجارستان۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از این قلعه به عنوان نماد عشق ابدی یاد می شود زیرا Jenő Bory آن را طبق نقشه های خود و همسرش ساخته است و به یاد زندگی مشترک، عشق و رویاهای هنری آنهاست.

تاج محل Székesfehérvár واقعاً شایسته نام خود است زیرا همتای هندی آن نیزنماد عشق ابدی است. شاه جهان آن را به یاد همسرش که هنگام به دنیا آوردن فرزندشان فوت کرد، برپا کرد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *