“آژنگ نیوز”اولین تصاویر از تلسکوپ جیمزوب، کیهان نادیده را نشان می دهد.مشاهده این تصاویربه گنجینه ای از اکتشافات غیر منتظره در آینده اشاره می کند.

طلوع عصر جدیدی در نجوم آغاز شده است زیرا جهان برای اولین بار به توانایی های کامل تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا/ESA/CSA نگاه می کند. اولین تصاویر تمام رنگی انتشار یافته و داده‌های طیف‌سنجی این تلسکوپ، که مجموعه‌ای از ویژگی‌های کیهانی را که تاکنون مبهم مانده‌اند،را روشن میکند.

اولین مشاهدات جیمزوب داستان جهان پنهان را در هر مرحله از تاریخ کیهانی – از سیارات فراخورشیدی همسایه گرفته تا دورترین کهکشان‌های قابل مشاهده در اوایل کیهان، تا همه چیز در این بین را بازگو می‌کند.

بیل نلسون، مدیر ناسا گفت: “امروز، ما نمایی جدید و پیشگامانه از کیهان را از تلسکوپ فضایی جیمز وب به بشریت ارائه می کنیم – منظره ای که جهان قبلاً ندیده است.” این تصاویر، از جمله عمیق ترین نمای فروسرخ از کیهان ما که تا به حال گرفته شده است، به ما نشان میدهد که وب چگونه به کشف پاسخ سوالاتی که هنوز نمی دانیم بپرسیم کمک می کند؛ سوالاتی که به ما کمک می کند جهان خود و جایگاه بشر در آن را بهتر درک کنیم.

Webb s first deep field MIRI and NIRCam pillars - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

“موفقیت باورنکردنی تیم وب بازتاب آن چیزی است که ناسا به بهترین شکل انجام می دهد. ما رویاها را می گیریم و به نفع بشریت آنها را به واقعیت تبدیل می کنیم. من نمی توانم صبر کنم تا اکتشافاتی را که کشف می کنیم ببینم .اما با این حال باید گفت که تیم تازه شروع کرده است!»

Josef Aschbacher، مدیر کل ESA می گوید: «این اولین تصاویر و طیف های وب، جشن بزرگی از همکاری بین المللی است که این مأموریت جاه طلبانه را ممکن کرد. می‌خواهم از همه کسانی که در راه‌اندازی این تلسکوپ باشکوه و تحویل اولین محصولات باورنکردنی جیمزوب شرکت داشتند تشکر کنم که این روز تاریخی را به واقعیت تبدیل کردند.»

تصاویر و طیف‌های امروزی قابلیت‌های هر چهار ابزار علمی پیشرفته جیمزوب را نشان می‌دهند و تأیید می‌کنند که مشاهدات پیش رو درک ما از کیهان و منشأ خودمان را متحول خواهد کرد.

گونتر هاسینگر، مدیر علوم ESA می‌گوید: «این آغاز عصر جدیدی است که جهان را مشاهده می‌کند و اکتشافات علمی هیجان‌انگیز را با وب انجام می‌دهد. همانطور که ما اکنون عملیات منظم علمی را آغاز می کنیم، می دانم که جامعه نجومی اروپا نمی تواند منتظر باشد تا نتایج زمان رصدی را که برای سال اول وب کسب کرده است، ببیند.

ماکارنا گارسیا مارین، دانشمند ابزار MIRI ESA می‌گوید: «کار بر روی این مأموریت یکی از بزرگ‌ترین و پرارزش‌ترین بخش‌های کار من بوده است. من و همکارانم مشتاقیم ببینیم وب چه کاری می تواند انجام دهد و چه شگفتی هایی در انتظار ما با ترکیب بی سابقه تیزبینی و حساسیت است.

SMACS 0723: وب عمیق‌ترین و واضح‌ترین تصویر مادون قرمز از کیهان دور تا کنون را ارائه کرده است – و تنها در ۱۲.۵ساعت. این تصویر جدید، ترکیب رنگی از چندین نوردهی که هر کدام حدود دو ساعت طول می کشد، تقریباً به اندازه یک دانه شن است .

1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این میدان عمیق از یک خوشه کهکشانی عدسی استفاده می کند تا برخی از دورترین کهکشان های کشف شده را پیدا کند. این تصویر فقط سطح توانایی های وب را در مطالعه میدان های عمیق و ردیابی کهکشان ها به ابتدای زمان کیهانی خراش می دهد.

WASP-96b: مشاهدات دقیق وب از این سیاره داغ و پف کرده خارج از منظومه شمسی، نشانه شفاف آب را به همراه شواهدی از مه و ابرهایی که مطالعات قبلی روی این سیاره شناسایی نکرده بودند، نشان می دهد.

با اولین کشف آب در اتمسفر یک سیاره فراخورشیدی توسط وب، اکنون شروع به مطالعه صدها منظومه دیگر برای درک اینکه دیگر اتمسفرهای سیاره ای از چه چیزی ساخته شده اند، خواهد کرد.

وب2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

حلقه جنوبی: این سحابی سیاره ای، ابری از گاز در حال انبساط که ستاره ای در حال مرگ را احاطه کرده است،و تقریباً ۲۰۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد. در اینجا، چشمان مادون قرمز قدرتمند وب، دومین ستاره در حال مرگ را برای اولین بار در معرض دید کامل قرار می دهد.

وب3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از بدو تولد،وب به عنوان یک سحابی سیاره ای، می تواند پوسته های بیرون رانده غبار و گاز ستارگان پیری را که ممکن است روزی به ستاره یا سیاره جدیدی تبدیل شوند، کاوش کند.

پنج نفری استفان: ستارگان از گاز و غبار در مقادیر انبوه که در اطراف کهکشان‌ها می‌چرخند، مشتق می‌شوند و به آن کمک می‌کنند. گرد و غبار در طول زمان تکامل می‌یابد و وب می‌تواند کهکشان‌های نزدیک و متقابل پویا را مطالعه کند تا غبار را در عمل ببیند.

4 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اکنون، دانشمندان می‌توانند با جزئیات بی‌سابقه‌ای، نگاهی نادر به نحوه تشکیل کهکشان‌های متقابل در یکدیگر و چگونگی ایجاد اختلال در گاز این کهکشان‌ها داشته باشند.

سحابی کارینا: نگاه وب به «صخره‌های کیهانی» در سحابی کارینا، اولین مراحل و سریع‌ترین مراحل شکل‌گیری ستاره‌ها را که قبلا پنهان شده بودند، آشکار می‌کند. وب با نگاهی به این منطقه ستاره ساز در صورت فلکی جنوبی کارینا، و همچنین سایر موارد مشابه آن، می تواند ستاره های تازه شکل گرفته را ببیند و گاز و غباری را که آنها را ساخته اند، مطالعه کند.

5 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


انتشار اولین تصاویر و طیف‌های وب آغاز عملیات علمی وب است، جایی که ستاره‌شناسان در سراسر جهان فرصت خواهند داشت هر چیزی را از اجرام درون منظومه شمسی تا کیهان اولیه با استفاده از چهار ابزار وب مشاهده کنند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ با موشک آریان ۵ از بندر فضایی اروپا در گویان فرانسه، آمریکای جنوبی پرتاب شد. وب پس از تکمیل پیچیده ترین و دشوارترین توالی استقرار در فضا، ماه ها راه اندازی را پشت سر گذاشت، جایی که آینه هایش به سختی در یک راستا قرار گرفتند و ابزارهای آن با محیط فضایی کالیبره شدند و برای انجام تحقیقات علمی آماده شدند.

درباره وب
تلسکوپ فضایی جیمز وب برترین رصدخانه علوم فضایی جهان است. وب اسرار منظومه شمسی ما را حل خواهد کرد، به دنیاهای دوردست اطراف ستارگان دیگر نگاه خواهد کرد و ساختارها و منشاء اسرارآمیز جهان و مکان ما در آن را بررسی خواهد کرد. وب یک برنامه بین المللی است که توسط ناسا با شرکای خود، ESA و آژانس فضایی کانادا هدایت می شود.

سهم عمده ESA در این ماموریت عبارتند از: ابزار NIRSpec. مجموعه نیمکت نوری ابزار MIRI؛ ارائه خدمات راه اندازی؛ و پرسنل برای پشتیبانی از عملیات ماموریت. در ازای این کمک ها، دانشمندان اروپایی حداقل سهمی معادل ۱۵درصد از کل زمان رصد را دریافت خواهند کرد، مانند برنامه ای که در تلسکوپ فضایی هابل ناسا/ESA.نیز اعمال شد.

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *