“آژنگ نیوز”:ریشه های فراماسونری آمریکایی “طبق وبلاگ لژ بزرگ اوهایو” “در تاریخ ثبت نشده  و در دوران قرون وسطی گم شده است. با این حال ، بیشتر مردم بر این باورند که این سازمان از قرن چهاردهم میلادی با تشکیل جلساتی با عنوان برادری سنگ تراشان محلی آغاز شد که مقرراتی را برای اعضای خود فراهم می کردند و به نوعی اتحادیه  های کارگری اولیه بودند. از آن مقطع ، این شبکه به شبکه ای آزاد از جوامع برادری تبدیل شد که تلاش می کنند مردان با سوابق و مشاغل مختلف را دور هم جمع کنند ، اگرچه بسیاری از جنبه های سازمان به طور عمدی برای خارجی ها تیره و تار باقی مانده است.

امروزه ، بیش از سه میلیون فراماسون در سراسر جهان وجود دارد که تقریباً یک سوم آنها در آمریکای شمالی مستقر هستند .مشخص کردن تعدادی از آنها دشوار است زیرا لژهای ماسونی از استقلال گسترده ای برخوردارند . این رازداری که توسط دائره المعارف بریتانیکا “بزرگترین جامعه مخفی در سراسر جهان” خوانده می شود ، توضیح بسیاری از مباحث فراماسونری را به صورت واقعی مشکل می کند .

image 109 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به همین دلیل ،برخی از نظریه پردازان عنوان می کنند که باورهای غلطی در مورد سازمان رایج است ، از جمله اینکه فراماسونری دارای مذهب خاص خود است که آیین های غیبی را انجام می دهد و یک هیئت حاکم متمرکز و جهانی بر همه لژهای ماسونی نظارت می کند.

 بنابراین فراماسونری آمریکا چیست؟ بعلاوه ، اعضای آن چه اعتقادی دارند ، این سازمان از کجا آغاز شده است ، آیا بسیاری از تئوری های توطئه پیرامون آن واقعیت دارد؟ این همان چیزی است که در ادامه باید به ان پرداخت.

ریشه های فراماسونری

در حالی که ریشه های دقیق فراماسونری در واقع “در تاریخ ثبت نشده” گم شده است ، این سازمان تا حدودی بر گذشته خود استوار است ، و به دنبال یک سری از اسناد به نام “اتهامات قدیمی” است تا سعی کند تاریخچه سازمان با اعتبار بخشیدن به آداب و رسوم کهن شکل دهد. در این میان ، قدیمی ترین نسخه خطی هالیول است که به آن شعر Regius نیز می گویند. این  متن در حدود سال 1425 به انگلیسی میانه نگاشته شده است ، گرچه به وقایع خیلی جدیدتر هم درآن اشاراتی وجود دارد.

طبق نوشته دائره المعارف بریتانیکا ،قدیمی ترین لژ شناخته شده که شباهتهایی با فراماسونری مدرن دارد به سال 1598 برمی گردد. اولین لژ بزرگ (یک جمع منطقه ای از لژهای کوچکتر) در سال 1717 در لندن تأسیس شد. در جزایر بریتانیا و سایر کشورها که در اصل در امپراطوری هستند ، این لژ طرفدارانی داشته است.

همچنین اولین لژهای شناخته شده در آمریکای شمالی در پنسیلوانیا واقع شده بودند ، جایی که جان مور نوشت: حضور در جلسات لژ از اوایل سال 1715 ، دو سال قبل از تشکیل اولین لژ بزرگ در لندن آغاز گردید. در واقع ، چندین نفراز بنیانگذاران  ایالات متحده فراماسونر بودند ، از جمله جورج واشنگتن ، بنیامین فرانکلین و جیمز مونرو. این امر به یکی از تئوری های توطئه ناپذیر آمریکایی در مورد فراماسونری ، که ادعا می کند پدران بنیانگذار نمادها و آیین های ماسونی را بافته اند ، از مهرهای ملی تا خیابان های شهر گرفته تا اسکناس دلار ، سندیت می بخشد.

ماسون ها چه اعتقادی دارند؟

اعتقادات و آداب و رسوم فراماسونری با مقدارزیادی از پنهان کاری پوشانده شده است. این را به این واقعیت اضافه کنید که Grand Lodges از هیچ شورا یا لژ کوچکتری تاثیر نمی پذیرد.لذا این که دقیقاً تشخیص بدهیم که ماسون ها چه عقیده ای دارند دشوار است.

به طور کلی ، تقریباً همه لژهای ماسونی ؛سه درجه سنتی به اعضا اعطا می کنند که با بالا رفتن از صفوف ، بیشتر و بیشتر رازهای این لژ پنهان می شوند. برخی از لژها درجات اضافی را ارائه می دهند که شاید بهترین آنها  لژاسکاتلندی باشد که 33 درجه دارد. اعضا این لژابتدا به عنوان کارآموز در لژ پذیرفته می شوند. سپس با طبی مراحلی به درجه Fellowcraft منتقل شوند و سرانجام به درجه Master Mason می رسند.

از آنجا که هر لژ فقط در برابر Grand Lodge حاکم بر آن پاسخگو است – و Grand Lodges در برابر هیچ مقام بالاتر پاسخگو نیستند – تفاوتها بین لژها و لژهای بزرگ قابل توجه است ، تا آنجا که کل شاخه های فراماسونری با گذشت زمان تکامل وتغییرات اساسی  یافته و قوانین متفاوتی دارند.در این میان یکی از متمایزترین آنها لژی است که به عنوان فراماسونری قاره ای شناخته می شود.مثلا  فراماسونری قاره ای برخلاف همتاهای سنتی خود،اعضای خود را ملزم نمی کند که اعتقاد به یک موجود متعالی را داشته باشند وآنها  آشکارا ملحدان را نیز می پذیرند.

گفته می شود هنگامی که هر دو گراند لژ قانونی بودن دیگری را تشخیص دهند ، “رابطه آنها دوستانه” اعلام می شود. در این موارد ، افراد ماسون ها از هر لژ مجاز به رفتن به لژ ماسونی دیگر هستند.البته صلاحیت های شناخت افراد ماسون در هر محل نسبت به محل دیگرمتفاوت است .بدین شکل ضوابط ماسونی در بیشتر موارد در خصوص فراماسونری متفاوت است ، اما برخی از رایج ترین معیارها توسط لژ بزرگ انگلستان در سال 1929 ارائه شده است. این معیارها شامل اعتقاد به یک وجود برتر ،مطالعه کتاب مقدس در طول نشستهای ماسونی والبته  در مورد جزییات اعتقادات دینی یا سیاست برای این موضوع ،نکات روشنی ارائه نشده است.

خیالبافی در مورد فراماسونری

خطری که هر جامعه مخفی با آن روبرو است این است که ، وقتی کسی نمی داند یک تشکیلات واقعاً در مورد چه چیزی است ، افرادی  می کوشند اطلاعاتی را برای پر کردن خلاها ی دانستنی هایشان ؛بدست آورند.بنا بر این،نکاتی را از خودشان درست کنند. در فراماسونری  به عنوان بزرگترین سازمان مخفی در جهان ، از اینگونه افسانه پردازی های نیز البته وجود دارد. در طی چند قرن گذشته ،در بیشتر امور ادعا شده رد پایی از  فراماسونری وجود دارد .خود فراماسونها هم ظاهرا به دلیل شکل گیری قدرتی کاذب پیرامون تشکیلاتشان؛ با این موضوع چندان مشکلی ندارند.

در زمان  اوج اولیه فراماسونری در آمریکا در سال 1826 حادثه ای رخ داد .فردی به نام ویلیام مورگان اعلام کرد که در حال چاپ یک کتاب کاملاً مشهور است که اسرار فراماسونری را با جزئیات افشا می کند. اندکی پس از آن،او ناپدید شد. قبل از آن ماسون های محلی در شهر خود باتاویا ، از نیویورک ، با شدت به این ادعای  مورگان اعتراض کرده بودند ، آنها مدعی بودند او خودش هم یک ماسون است وسوگند ماسون ها را مبنی بر عدم افشای اسرار سازمان آنها شکسته است. گمان می رود که ماسونهای محلی مورگان راپس از اعلام انتشار ادعایش به  زندان انداختند. اما این ناپدید شدن او طوفانی را ایجاد می کند وسرانجام اصطلاح “ضد ماسونری” را بوجود می آورد.

اما پس از دومین دستگیری در سپتامبر 1826 ، مورگان را با یک کالسکه ، شب هنگام  ، از زندان بیرون بردند. دیگر خبری از او نشد. سرانجام چندین ماسون به جرم مشارکت در آدم ربایی مورگان محکوم شدند ، اما محل نگهداری وی و جزئیات قتل احتمالی وی هرگز به طور قطعی مشخص نشد.

image 108 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

میراث انکارناپذیری که با ناپدید شدن مورگان شکل گرفت، ظهورنهضت ضد ماسونری در ایالات متحده بود. در حقیقت ، بلافاصله پس از ناپدید شدن وی ، حزب ضد ماسونی تشکیل شد ، که یکی از اولین گروه های سیاسی از این مدل  در تاریخ آمریکاست.

البته این حزب تقریباً تا سال 1835 میلادی فعالیتش کاهش و خاتمه یافته بود. اما احساسات ضد ماسونی همچنان پابرجا بود. جالب اینکه طی سالهای پس از بوجود آمدن آن تشکل ؛جنبش ضد ماسونری هیچ نوع تشکیلات رسمی دیگری نداشته است!

بنابراین به نظر می آید  بخشی از اهمیت و جایگاه فراماسونری در آمریکا موضوعی  جعلی و ساختگی است.آنها سعی میکنند چنین وانمود کنند فراماسونری چیزی بیشتر از یک باشگاه برادرانه است ، واین تشکیلات همچنان یک شبکه جهانی است که دولت ها و اقتصادهای جهان را کنترل می کند ، سفر به ماه را جعل می کند و جان اف کندی را می کشد. گرچه ممکن است برای هر غیر ماسونی غیرممکن باشد که به طور قطعی بگوید ماسونری چیست ، اما بهر حال  روشن است که آنها چنانکه تظاهر میکنند ،قدرت ماورایی نداشته اند. اگر فراماسونری به عنوان یک سازمان مخفی این قدر که مدعی است، قدرت داشت ، احتمالاً کمی بیشتر و بهتر از نظر حفظ رازهای تشکیلاتش؛عمل می کرد.

نویسنده اورین گری

منبع:The Archive explores

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *