“آژنگ نیوز”:با ساخت فروشگاههای اتوماتیک در روستاهای سوئد،اقتصاد این مناطق مجددا احیاء می شود.در حالی که فروشگاه‌های سنتی مواد غذایی در مناطق روستایی کم‌جمعیت سوئد یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند، شمار نوع جدیدی از مغازه‌ها که بدون خدمه و به صورت تمام اتوماتیک کار می‌کنند در این کشور رو به افزایش گذاشته است.

روستائیان، برای مثال در دهکده چندصد نفری وکهلم در ۸۰ کیلومتری استکهلم پایتخت، پیش از این و درنتیجه تعطیلی آخرین فروشگاه مواد غذایی محل در ده سال پیش چاره‌ای نداشتند جز اینکه برای خرید مایحتاج خود نیم ساعت تا نزدیک‌ترین فروشگاه رانندگی کنند.

اما از ژوئیه ۲۰۲۰ بدین سو یک فروشگاه مواد غذایی تمام اتوماتیک و بدون پرسنل باز شده است که ۲۴ ساعته خدمات ارائه می‌دهد و هیچ صندوق‌دار یا خدمه‌ای در آن کار نمی‌کند. امری که در میانه همه‌گیری کرونا یک مزیت هم محسوب می‌شود.

درب این دست فروشگاه‌ها با استفاده از یک اپلیکیشن روی تلفن هوشمند باز می‌شود و مشتریان می‌توانند خرید خود را انجام دهند. بنابر یک آمار در سال ۲۰۱۹، ۹۲ درصد از سوئدی‌ها از تلفن هوشمند استفاده می‌کنند و در نتیجه مشکلی از این بابت وجود ندارد.

یکی از مشتریان می‌گوید قیمت اجناس این فروشگاه‌ها کمی گرانتر از فروشگاه‌های عادی است، اما این «هزینه‌ای است که می‌‌توان پرداخت تا به فروشگاه دورتری نرفت.»

رو1ستایی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بر اساس آمار رسمی سوئد تعداد فروشگاه‌های مواد غذایی این کشور، از فروشگاه های بزرگ گرفته تا مغازه‌های کوچک، از ۷ هزار و ۱۹۶ عدد در دهه نود به ۵ هزار و ۱۸۰ عدد در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

فروشگاه‌های روستایی در صدر فهرست فروشگاه‌هایی بوده‌اند که به دلیل عدم سودآوری تعطیل شده‌اند. این در حالی است که در مدت زمان مشابه ۲۴ ساله، تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ تقریبا ۳ برابر شده است.

شرکت Lifvs طی دو سال گذشته تقریباً ۳۰ فروشگاه بدون پرسنل در مناطق روستایی و شهری سوئد افتتاح کرده است. دانیل لوند، بنیانگذار این شرکت می‌گوید: «برای اینکه بتوانیم قیمت‌های پایینی را برای مشتری حفظ کنیم باید بتوانیم هزینه‌های عملیاتی خود را کنترل کنیم. یکی از این کارها برای کنترل هزینه‌ها پرداخت اجاره کمتر است به همین دلیل فروشگاه‌ها بسیار کوچک هستند. همینطور با عدم استخدام پرسنل هزینه‌های مربوط به کارکنان را نیز کنترل می‌کنیم.»

در حالی که شرکت او قصد دارد در اوایل سال آینده نخستین سوپرمارکت بدون پرسنل خود را در خارج از سوئد افتتاح کند، شرکت‌های رقیب AutoMat و 24Food نیز رفته رفته حضور خود را در مناطق روستایی سوئد آغاز کرده‌اند.

گزارش از : شاهین رهنورد واقف

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *