سرآقاسید، روستایی تاریخی واقع در چهارمحال و بختیاری که از جنوب به استان اصفهان و از غرب به خوزستان می‌رسد. روستای زیبای سرآقاسید یکی از جاذبه‌های تفریحی منطقه کوهرنگ می‌باشد.

این روستا که در ۴۵ کیلومتری شمال غرب مرکز شهرستان کوهرنگ واقع شده‌ ، علاوه بر قدمت اصیل و بافت تاریخی خود از جنبه های زیارتی ، سیاحتی و گردشگری مورد توجه همگان قرار گرفته است و هرساله انبوهی از گردشگران از جاهای مختلف کشور و کشورهای خارجی ازجمله ژاپن را به خود جلب می کند .

«سر آقا سید» که یک روستای پلکانی است که در طول عمر چند صد ساله‌اش فقط دو بار بر سر زبان‌ها افتاده که یک‌بار آن 30 سال پیش به خاطر سفر رئیس جمهور وقت به این روستا بود.

«سر آقا سید» در ارتفاع 2500 متر از سطح دریا و در یکی از دامنه‌های قله «هفت تنان» در بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ و در فاصله حدود 130 کیلومتری شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

خانه‌هایش همه خشتی است و پنجره‌ها و درهای تمام خانه‌ها رو به طبعیت سبز و البته امام‌زاده «آقا سید» باز می‌شود. البته بیشتر خانه‌های سر آقا سید بدون پنجره هستند و درها تنها منفذ خانه‌ها به شمار می‌آید.

image 64 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یکی از دیدنی های اصلی روستا، بارگاه سید آقا عیسی است که به نوعی هسته روستا به شمار می رود و نام روستا نیز از آن آمده است. نسب این امامزاده با پنج واسطه به امام هفتم (ع) می رسد و به سید صوفی و امامزاده سرآقاسید نیز شهرت دارد.

با وجود آنکه هنوز تاریخ دقیقی از قدمت سرآقاسید در دست نیست اما شجره امامزاده به بیش از 600 سال پیش باز می گردد و این نشان از قدمت بسیار بالای روستا دارد.

سر آقا سید روستایی با معماری کوهپایه‌ای و پلکانی است که به ماسوله‌ی زاگرس نیزشهرت دارد.

اگرمسافری  در اردیبهشت و خرداد راهی سرآقاسید شود، این شانس را دارد که کوچ عشایر را به تماشا بنشینید. آنها از مناطق گرمسیر خوزستان به چهارمحال و بختیاری می آیند و در گذر از جاده سرآقاسید، مسافران می توانند شاهد حرکت آنان باشند. البته در فصول گرم سال، همیشه فرصت همنشینی با عشایر در سفر به این روستا فراهم است .چرا که سرآقاسید اتراقگاه ییلاقی عشایرِ منطقه در بهار و تابستان است.

گزارش از : شاهین رهنورد واقف

2 دیدگاه برای “روستای تاریخی سرآقاسید، ماسوله‌ی زاگرس”
    1. با سلام به شما جناب سید روح الله دادور .از توضیح شما کمال تشکر را دارم. اگر در زمینه اطلاع رسانی کمکی از این پایگاه اطلاع رسانی برآید. در خدمت هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *