“آژنگ نیوز”:دبیرستان فروغ رشت یکی از قدیمی ترین مدارس دخترانه گیلان وقدیمی ترین دبیرستان دخترانه ایران است ، در سال ۱۲۸۲ یا ۱۲۸۴ خورشیدی در محله آفخرا تاسیس شده که ابتدا با نام مدرسه اناثیه آمریکایی، به وسیله مسیو نرهای آمریکایی ها شروع به کار نمود و سپس با نامهای دیگری چون: مهستی، فروغ و هفده شهریور به فعالیت خود ادامه داد. بنای اصلی آن که بیمارستان بود به مدرسه تبدیل شد و در سال ۱۳۱۲ خورشیدی توانست امتیاز دوره‌ی کامل متوسطه را دریافت کند.

مدارس - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


این دبیرستان معروف که نخستین مدرسه دخترانه خارجی گیلان نیز محسوب می شود ،خاستگاه نخبگان بسیاری بوده است. به نوشته مرحوم استاد فریدون نوزاد ابتدا رشته خانه داری در آن تدریس می شد که بعد رشته طبیعی و علمی نیز به آن اضافه شد.از فارغ التحصیلان مطرح آن می‌توان به بانوی ونوسی مرحومه دکتر آذر اندامی کاشف واکسن وبای التور و مرحومه نیره ابتهاج سمیعی اولین زن نماینده مجلس شورای ملی در ایران اشاره کرد. شاعر و خوش نویس مرحومه سرور مهکامه محصص لاهیجانی مادر اردشیر محصص طراح و نقاش هم، مدتی ریاست این دبیرستان را بر عهده داشته است.
گفتنی است که ؛ از سال هزارو سیصدو هشتادو هفت بنای تاریخی تمام آجر این دبیرستان در معرض خطر تخریب قرار گرفت که مورد اعتراض شخصیت‌های فرهنگی و مردم استان گیلان واقع شد. خوشبختانه با پیگیری مردم و نهادهای مختلف و بر اساس نامه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان بنای تاریخی آن در فهرست آثارملی کشور به ثبت رسید و هرگونه دخل و تصرف در آن غیرقانونی می‌باشد. از مهمترین مشخصه این بنای قدیمی، وجود بخاری دیواری چدنی متعدد درکلاسهاو راهروها ، لوسترهای قدیمی و چرخ خیاطی با پدال آهنی است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *