آژنگ نیوز: قدیمی ترین جنگل شناخته شده جهان کشف شد .قدمت آن به ۳۸۶ میلیون سال قبل می رسد.

در کوه‌های Catskill در جنوب شرقی ایالت نیویورک، دانشمندان مجموعه‌ای از سیستم‌های ریشه فسیل شده ۳۸۶ میلیون ساله را کشف کردند، یعنی قدیمی‌ترین جنگل شناخته شده جهان بقایای یک جنگل باستانی در معدنی در نزدیکی قاهره، نیویورک شناسایی شده است. قدمت این فسیل‌ها ۳۸۶ میلیون سال است که قدیمی‌ترین فسیل‌هایی است که می‌شناسیم. به گفته دانشمندان، این منطقه  نه تنها به ما اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی تغییر آب و هوای زمین در طول زمان می دهد، بلکه به عنوان شاهدی است که نشان می دهد جنگل ها ۲ تا ۳ میلیون سال زودتر از آنچه قبلا تصور می شد توسعه یافته اند. این یافته ها اخیراً در مجله Current Biology منتشر شده و توسط New Scientist گزارش شده است.

کریستوفر بری از دانشگاه کاردیف در بریتانیا با اشاره به چارلز ور استراتن در موزه ایالتی نیویورک، که فسیل‌ها را در موزه ایالت نیویورک کشف کرد، گفت: «چارلز در حال قدم زدن در کف معدن بود و متوجه ساختارهای ریشه‌ای بزرگ شد که بسیار متمایز هستند.

محققان سه نوع درخت را در این مکان یافتند – شواهدی مبنی بر اینکه جنگل های باستانی از چندین گونه درخت مختلف تشکیل شده بودند. یکی از آنها، یکی از اعضای تیره آرکئوپتریس، ریشه های بلندی داشت که تا ۱۱ متر کشیده می شد. این گونه شبیه به درختان سوزنی برگ مدرن است و اولین گونه شناخته شده است که به برگ های سبز مسطح تکامل یافته است.

حنگل - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ویلیام استاین، زیست شناس دانشگاه بینگهمتون نیویورک و نویسنده اصلی این مطالعه جدید، در بیانیه ای گفت: «به نظر می رسد که باستان شناسی آغاز آینده ای را نشان می دهد که جنگل ها در نهایت به چه چیزی تبدیل خواهند شد. بر اساس آنچه که ما از شواهد فسیلی بدن Archaeopteris قبل از این، و اکنون از شواهد ریشه‌زایی که در قاهره اضافه کرده‌ایم، می‌دانیم، این گیاهان در مقایسه با سایر گیاهان دونین بسیار مدرن هستند. اگرچه هنوز به طور چشمگیری با درختان مدرن متفاوت است، با این وجود به نظر می رسد که Archaeopteris راه را به سوی آینده جنگل ها نشان می دهد.

استاین و تیم او همچنین شواهدی از “درخت های مقیاس” متعلق به کلاس Lycopsida کشف کردند – درختانی که تصور می شد تنها در طول دوره کربونیفر میلیون ها سال بعد، در پایان دوره دونین وجود داشته باشند. از این رو، یافته های جدید شواهدی را ارائه می دهند که نشان می دهد جنگل ها خیلی زودتر از آنچه قبلاً تصور می شد توسعه یافته اند.

اولین گونه ای که دانشمندان شناسایی کردند گیاهی شبیه درخت خرما به نام Eospermatopteris بود که ریشه های کوتاهی دارد و قبل از مرگ یک یا دو سال زنده مانده و ریشه های جدید رشد می کند.

زمانی که این جنگل باستانی شکوفا شد، هیچ پرنده یا مهره‌داری در خشکی زندگی نمی‌کرد و دایناسورها تا ۱۵۰ میلیون سال دیگر ظاهر نمی‌شدند. اما جنگل خالی از سکنه نبود. در عوض، احتمالاً خانه حشرات هزارپا مانند و سایر حشرات بود. کریس بری، گیاه‌شناس دیرینه در دانشگاه کاردیف و یکی از نویسندگان این مطالعه جدید، به گاردین گفته: «فکر کردن به جنگلی بدون حیوانات ،جنگل بدون آواز پرندگان وفقط صدای باد درمیان درختان بزرگ خنده‌دار است.

جنگل‌ها و تکامل آن‌ها نقشی اساسی در شکل‌گیری آب و هوا و اکولوژی سیاره ما داشته‌اند. آنها با جذب دی اکسید کربن، سطح آن را مشابه دوران مدرن پایین آوردند و به طور قابل توجهی به خنک شدن سیاره کمک کردند. به گفته سندی هترینگتون از دانشگاه آکسفورد، مطالعه فسیل‌ها می‌تواند به ارائه سرنخ‌هایی در مورد رابطه بین جنگل‌زدایی و تغییرات آب و هوایی مدرن کمک کند.

او گفت: «درک اینکه چگونه این اتفاق در گذشته رخ داده است برای پیش‌بینی آنچه در آینده با توجه به تغییرات آب و هوا و جنگل‌زدایی اتفاق می‌افتد، بسیار مهم است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *