“آژنگ نیوز”:نیروی دریایی ایران دوران ساسانی پس از یک مدت تقریبا طولانی بازسازی شد. پیش از روی کار آمدن سلسله ساسانیان،(در دوران حکومت اشکانیان) اوضاع و احوال نیروی دریایی ایران به خوبی روشن نیست و بیشتر در ابری از ابهام و تاریکی است.

اما با مستقر شدن سلطنت ساسانیان می‌توان گفت که نیروی دریایی ایران هم مجددا سازمان یافت و پرده ابهام از روی آن برداشته شد، بطوریکه در داستان‌های ملی خودمان و همچنین آثار مورخین ارمنی و رومی و بخصوص آثار جغرافی نویسان عرب و ایرانی  آمده است.

در دوره ساسانی یعنی از زمان سلطنت اردشیر بابکان تا عصر شاپور ذوالاکتاف مخصوصا در زمان انوشیروان عادل، خلیج‌فارس و دریای عمان یعنی تمام سواحل و جزایر آن متعلق به ایران بوده و ناوگان سلطنتی ساسانیان از نو بنا شده و در خلیج فارس رفت و آمد داشته است.

ساسانی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در سایهٔ عملیات همین نیروی دریایی بود که قبایل سرکش عرب در خلیج فارس سرکوب شدند و ایران مجددا دارای قدرت دریایی در خلیج فارس و دریای عمان گردید. در سایه وجود همین قدرت بود که به امر انوشیروان عادل ناوگان جنگی ایران به یمن لشکر کشید و دامنهٔ عملیات خود را تا سواحل غربی دریای سرخ و سواحل شرقی آفریقا رساند و در آن واحد عملیات حبشه معروف ماند.

اردوکشی به سراندیب را یعنی به دریاهای خاور دور را به همین ترتیب می‌توان عملیات سراندیب نامید. در بعضی از مدارک، اشاره شده که وجود این ناوگان در سراندیب سبب شد که شهری یا بندری از ایرانیان در هند و چین فعلی ساخته شود.

منبع کتاب «۲۵۰۰ سال برروی دریاها»

تألیف «دریابد فرج‌الله رسائی»

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *