آژنگ نیوز: گزارش جدید ازکتابهای ممنوعه درآمریکا ،بیانگراین نکته است که بیش از ۱۶۰۰ کتاب در سال تحصیلی گذشته در این کشور ممنوع شده است.

گزارش جدید موسسه پن در آمریکا نشان می‌دهد که کمپین‌های هدفمند توسط گروه‌های مدافع حقوق  خوانندگان پشت این ممنوعیت‌ها قرار دارند.

هفته کتاب‌های ممنوعه، کمپینی سالانه است که در سال ۱۹۸۲ برای بزرگداشت اولین متمم و تشویق حفاظت از مطالب بحث‌برانگیز آغاز شد. اما اکنون، چهار دهه بعد، طبق گزارش جدید سازمان غیرانتفاعی PEN آمریکا، ممنوعیت کتاب در حال افزایش است.

کتاب1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بین ژوئیه ۲۰۲۱و ژوئن ۲۰۲۲، گزارش – ممنوع شده در ایالات متحده: جنبش رو به رشد برای سانسور کتاب در مدارس – ۲۵۳۲ مورد از ممنوعیت های فردی را پیدا کرد که ۱۶۴۸ کتاب منحصر به فرد را پوشش می داد. قلم آمریکا ممنوعیت‌ها را در یک صفحه گسترده عمومی دنبال می‌کند، که نشان می‌دهد ممنوع‌ترین کتاب «جنسیت عجیب و غریب: خاطرات» مایا کوبابه است.

این ممنوعیت ها در ۱۳۸ ناحیه مدرسه در ۳۲ ایالت انجام شد. در مجموع، آن مناطق مدرسه نزدیک به ۴ میلیون دانش آموز را ثبت نام می کنند. (این اعداد فقط ممنوعیت‌هایی را که موسسه پن آمریکا توانسته بود ردیابی کند، به حساب می‌آورد، و سازمان می‌گوید که به احتمال زیاد کتابهای بیشتری وجود دارد.

حدود ۴۱ درصد از عناوین ممنوعه به صراحت به مضامین LGBTQ می پردازند و این موضوع را به بزرگترین هدف ممنوعیت ها تبدیل می کند. کتاب‌های حاوی محتوای جنسی ( مانند داستان‌هایی درباره بارداری نوجوانان، هتک جنسی و سقط جنین ) ۲۲ درصد از عنوان‌ها را تشکیل می‌دهند. حدود ۲۱ درصد به طور مستقیم به موضوع نژاد و نژادپرستی می پردازند، در حالی که ۴۰ درصد دارای شخصیت های اصلی رنگین پوست هستند.

تیمی که پشت سر تشکلی به نام  Bannedدر ایالات متحده آمریکا قرار داشت، می خواست مشخص کند که ممنوعیت کتاب از کجا سرچشمه گرفته است. آنها دریافتند که در بسیاری از موارد، این ممنوعیت ها نتیجه محاسبه شده کار گروه های مدافع بوده است.

در این گزارش آمده است: «اکثریت بزرگی از ممنوعیت‌های کتاب که امروز در حال انجام است، بیان خودجوش و ارگانیک نگرانی شهروندان نیست. “در عوض، آنها منعکس کننده کار تعداد فزاینده ای از سازمان های مدافع هستند که سانسور کتاب ها و ایده های خاص در مدارس را بخشی از ماموریت خود قرار داده اند.”

موسسه قلم آمریکا ۵۰ گروه را شناسایی کرد که برخی از آنها دارای صدها بخش منطقه ای بودند و بر ممنوعیت کتاب در سراسر کشور تاکید داشتند. اکثریت این گروه ها – ۷۳ درصد – از سال ۲۰۲۱ تشکیل شده اند.

جاناتان فریدمن، یکی از نویسندگان این گزارش،می گوید: «این گروه ها احتمالاً لزوماً طیفی از باورهای دموکراسی ما را نمایندگی نمی کنند. “بنابراین آنها در بسیاری از جاها تاثیر زیادی بر آنچه که همه می توانند بخوانند دارند.”

چنین گروه هایی در بسیاری از ممنوعیت های کتاب که در سال تحصیلی گذشته صورت گرفت، نقش داشته اند. ۲۰ درصد ممنوعیت ها را می توان مستقیماً با کار آنها مرتبط کرد، در حالی که به نظر می رسد ۳۰ درصد دیگر را به طور غیر مستقیم تحت تأثیر قرار داده اند.

کتابهای ممنوعه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سوزان ناسل، مدیر اجرایی پن آمریکا، به الیزابت ای. هریس از نیویورک تایمز می‌گوید: «این یک فشار هماهنگ، سازمان‌یافته و با منابع خوب برای سانسور است. [این تلاش] انگیزه ایدئولوژیک و از نظر سیاسی مصلحت‌آمیز است و برای مقابله و پرداختن به آن باید به این شکل درک شود

چندی پیش نیزموسسه ALA گزارشی را منتشر کرد که ممنوعیت کتاب را از ابتدای سال 2022 بررسی می‌کند و افزایش مشابهی در میزان ممنوعیت‌ها پیدا کرده است.

دبورا کالدول استون، مدیر دفتر آزادی فکری ALA، به هیلل ایتالیا از آسوشیتدپرس (AP) می‌گوید: «من هرگز چنین چیزی ندیده‌ام. «این هم بیانگرتعداد چالش‌ها و هم تنوع چالش‌ها است. قبلاً برخی از والدین در مورد کتاب خاصی موضع گرفته بودند و با آن مشکل داشتند. اکنون ما شاهد کمپین هایی هستیم که در آن سازمان ها لیستی از کتاب ها را تهیه می کنند، بدون اینکه لزوماً آنها را بخوانند یا حتی به آنها نگاه کنند.

نویسنده:الا مالنا فلدمن نویسنده و ویراستار مستقر در واشنگتن دی سی است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *