“آژنگ نیوز”:نشست«اُتیسم، گذشته، اکنون و آینده»‌ برگزار می شود.

اتیسم - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بیست و دومین عصر چهارشنبه‌های مجله بخارا به سخنرانی دکتر عبدالرحمن نجل رحیم با موضوع: «اُتیسم، گذشته، اکنون و آینده»‌ اختصاص یافته است. این نشست با همکاری کتابفروشی فرهنگان فرشته در ساعت پنج و نیم بعدازظهر چهارشنبه بیست و پنجم خرداد ۱۴۰۱ در محل کتابفروشی فرهنگان فرشته (به نشانی: فرشته، خیابان فیاضی (شرق به غرب)، بعد از چناران، پلاک ۵۰) برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.
در این نشست دکتر عبدالرحمن نجل‌رحیم درباره اُتیسم و پژوهش‌هایی که تاکنون در ارتباط با آن انجام شده سخن خواهند گفت.
مجله بخارا پیش از این در عصر دوشنبه بیست و پنجم تیرماه ۱۳۹۷، شب اُتیسم را در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار کرده بود. اُتسیم عمری طولانی دارد،‌ اما تاریخچه‌اش کوتاه است و اگرچه مطالعات درباره آن سابقه شصت و چند ساله دارد، اما پدیده مدرنی نیست و با مرور تاریخ روانشناسی، بویژه روانشناسی کودک، پی می‌بریم که ویژگی‌های این اختلال بدون آنکه عنوان اُتسیم را داشته باشد توصیف شده است.
دکتر عبدالرحمن نجل‌رحیم در سال ۱۳۵۲ رساله دکتری خود را با عنوان «فیزیولوژی خواب» نوشت. در سال‌های بعد در ارتباط علمی با دانشگاه جان هاپکینز آمریکا با نورولوژیستی برجسته به نام پروفسور اسکار مارین آشنا شد. در سفر شش‌ماهه به آمریکا، پروفسور مارین سخاوتمندانه تمامی امکانات بخش نورولوژی بیمارستان شهر بالتیمور را در اختیار دکتر نجل‌رحیم قرار داد تا در زمینه آسیب‌شناسی مغز به مطالعه بپردازد. پس از بازگشت به ایران پایان‌نامه تخصصی خود را با عنوان «نظرگاهی در مورد توموگرافی کامپیوتری مغز و کاربرد آن» به پایان رساند.
در سال ۱۳۶۱ کتاب «برش‌نگاری مغز انقلابی در پرتونگاری» و یک سال بعد کتاب «نکات اساسی در الکتروانسفالوگرافی» را منتشر کرد که در زمره اولین کتاب‌ها به زبان فارسی در این زمینه بود. در سال‌های بعد در آزمایشگاه «کارل پیرسون» در دانشکده پزشکی سنت‌مری لندن و از سال ۷۰ تا ۷۱ در دانشگاه شفیلد انگلستان در زمینه چگونگی فعال شدن ژن‌های نورون‌های مغز موش‌های آزمایشگاهی سالم مبتلا به عارضه مغزی و همچنین مغز انسان‌هایی که در اثر بیماری آلزایمر فوت کرده بودند ادامه داد. در سال ۷۱ دکتر نجل‌رحیم موفق به اخذ دکتری دیگری در زمینه نوروساینس (اعصاب‌پژوهی) از دانشگاه شفیلد انگلستان شد. سپس در کالج کینگز دانشگاه لندن به مطالعات خود ادامه داد.
کارنامه علمی دکتر نجل‌رحیم گسترده‌تر از این سطور است و در سایت مجله بخارا در دسترس است.
این نشست به صورت مستقیم از نشانی‌های زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد:
Instagram.com/bukharamag
Instagram.com/farhangan.fereshte

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *