آژنگ نیوز: دریاچه مهارلو معروف به دریاچه نمک ،دریاچه ای نمک فصلی به وسعت بیست و پنج هزار هکتار در شهرستان سروستان در استان فارس و جنوب شرقی شهرستان شیراز است. دریاچه بختگان نیز در غرب این دریاچه دیده می شود.

دریاچه مهارلو در طول تاریخ به نام های مختلفی از جمله «مهلو»، «مهلویه» و … نامیده شده است. مهارلو از دو رودخانه «سلطان آباد» و «رودخانه خوش» آبیاری می شود.

ناگفته نماند که دریاچه مهارلو پانزدهمین پهنه آبی بزرگ ایران است. این دریاچه که در نوع خود رسوب ناودیس است برای تولید نمک استفاده می شود.

جانوران دریاچه مهارلو شامل پرندگانی مانند فلامینگو، اردک، اردک سبز، اردک، ماسه‌دار، و اردک سرخ‌رنگ است. دریاچه مهارلو در گذشته محل زندگی ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار فلامینگو بود که به دلیل خشکسالی مجبور به ترک دریاچه شدند. اما در سالهای اخیر به تدریج تعدادی از فلامینگوها به دریاچه بازگشته اند.

مهارلو - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برای سفر به دریاچه شگفت انگیز مهارلو باید درجاده شیراز به فسا را ​​ حدود ۲۰ دقیقه رانندگی کرد. همچنین با گذر از حدود ۵۷ کیلومتری جاده های آسفالته به روستایی باشکوه می توان رسید که در مجاورت دریاچه مهارلو واقع شده است. نام آن روستا نیز از این دریاچه گرفته شده است.قدمت روستای مهارلو که در گذشته دشت گل نیز نامیده می شد به دوران صفویه می رسد. مهارلو در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه‌های زاگرس با بافتی متمرکز و پنجره‌های قوسی بلند ساخته شده است. باغ های انار و انجیر و بادام در فصل بهار چشم انداز خاصی دارند. همچنین عطر گیاهان اطراف چشمه آب معدنی روستا که شهرت خاصی در درمان بیماری های پوستی دارد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *