“آژنگ نیوز”:کتاب «عارف قزوینی و شاعران زمانه‌اش»، تألیف مهدی نورمحمدی باز سوی انتشارات علمی منتشر شد.

این کتاب که به سخن‌شناس و سخن‌سرای نامدار معاصر دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی تقدیم شده است، به بررسی روابط عارف قزوینی با دوازده تن از شاعران و چهره های مشهور ادب و فرهنگ ایران همچون: ایرج میرزا، اشرف‌الدین حسینی، ملک‌الشعرای بهار، میرزادۀ عشقی، وحید دستگردی، علی دشتی، لطفعلی صورتگر، احمد کسروی، حیدرعلی کمالی، واعظ قزوینی، نیما یوشیج، سید محمدحسین شهریار می‌پردازد.
در مقدمۀ کتاب، چنین می‌خوانیم:
آگاهی از چگونگی روابط شعرا، نویسندگان و شخصیت های فرهنگی، همواره یکی از موضوعات جالب توجه در ادبیات ملل مختلف و به ویژه ادبیات فارسی بوده است.
بررسی روابط بین شاعران علاوه بر این که مشتمل بر نکات سودمند ادبی، علمی و اجتماعی است، در شناخت زندگی و آثار آنان نیز تأثیر فراوانی دارد.
ابراز دوستی های شاعرانه و یا صف آرایی های ادبی آنان موجب پربارتر شدن ادب فارسی شده و آثاری که در این زمینه به وجود آمده، به سهم خود بر غنای آن افزوده است.
از دورۀ مشروطیت به بعد، به دلیل ورود شاعران به فعالیت های اجتماعی و سیاسی و همچنین رشد شتابان انتشار مطبوعات،
میزان مناسبات و ارتباطات شاعران نسبت به دوره های قبل افزایش قابل توجهی یافته و تحت تأثیر همین روابط، آثار مهمی همچون: استقبال ها، تضمین ها، اخوانیه ها، جوابیه ها، نقیضه سازی ها، مطایبات و هجویه ها پدید آمده که برخی از آن ها در حکم آثار مهم ادب فارسی و یا جزو آثار برجستۀ سرایندگانشان به شمار می روند.

عارف - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


با توجه به این که عارف قزوینی یکی از مهم ترین و اثرگذارترین شعرای عصر مشروطیت محسوب می شود، بررسی روابط او با شاعران هم دوره اش از اهمیت فراوانی برخوردار است. علاوه بر اهمیتِ شخصیتِ عارف به عنوان شاعر ملی مشروطه، آنچه اهمیت این بررسی را دوچندان می کند، مقام ادبی و علمی چهره های مرتبط با وی است که هر یک از آنان به نوبۀ خود منشأ خدمات ارزشمندی به ادب فارسی و ادبیات مشروطیت بوده اند.
کتاب حاضر که به بررس
ی روابط عارف قزوینی با دوازده تن از شاعران و چهره های مشهور ادب و فرهنگ ایران می پردازد، علاوه بر شناخت بیشتر زندگی و زمانۀ وی، موجب شناخت بیشتر شخصیت های مرتبط با وی می‌شود. بر همین اساس، این کتاب، در شناخت برهه ای از تاریخ ادبیات ایران از انقلاب مشروطه تا اوایل عصر پهلوی، از اهمیت فراوانی برخوردار است.
با توجه به این که برخی از شاعرانِ طرفِ تعاملِ عارف همچون ملک الشعرای بهار علاوه بر وجهۀ ادبی و علمی، دارای وجهۀ سیاسی نیز بوده اند این کتاب علاوه بر فواید ادبی که بر آن مترتب است، در شناخت برخی از وقایع سیاسی زمان نیز سودمند خواهد بود.
کتاب «عارف قزوینی و شاعران زمانه‌اش» در ۵۲۰ صفحه به قطع وزیری، کاغذ مرغوب، جلد سخت و ۲۵۰ هزار تومان قیمت در دسترس علاقه‌مندان است. در صفحات پایانی کتاب نیز عکس‌هایی از عارف و شاعران مشهور زمانۀ وی به چاپ رسیده است.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *