“آژنگ نیوز”: سابقه کمبود مرغ  در ایران نکته ای مشهور است. در برخی از سالها برای جبران کمبود؛ از مرغ بلغاری وتخم مرغ رومانی یاری گرفته میشد.

 درتابستان سال ۱۳۵۶ اعلام شد ایرانی ها سالی ۱۸۰ هزار تن مرغ و ۱۵۰ هزار تن تخم مرغ می خورند. در همین زمان ،مصرف روزانه تهرانی‌ها ۱۸۰ تن مرغ و ۱۶۰ تن تخم مرغ است است. ۴۲۰ واحد مرغداری، مرغ و تخم مرغ تهران و حومه را تامین می کردند.

با این حال در برخی از مقاطع سال کمبودمرغ و تخم مرغ در تهران ها و شهرستان ها به وجود می آمد .در این زمان وزارت بازرگانی تصمیم می گرفت با تجدید نظر در قراردادهای خرید مرغ خارجی و پرداخت بهای اضافی حمل به وسیله هواپیما ،به میزان بیشتری مرغ و تخم مرغ به بازار کشور وارد کند.

تخم - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این ایام بلغارستان و رومانی عاملین فروش عمده مرغ و تخم مرغ ایران شدند .با توجه به اقداماتی که انجام گرفت تا حدودی کمبود مرغ و تخم مرغ کاهش یافت و این امر ناشی از ورود سریع و کم سابقه این دو کالا از کشورهای خارجی بود.

به طوری که ورود تخم مرغ به وسیله هواپیما روزانه به ۳۰۰ تن افزایش پیدا کرد و هر  روز ۶ هواپیما هرکدام با ظرفیت تقریبی ۶۰ تن تخم مرغ را وارد تهران می کردند و در مهرآباد کالای وارداتی بلافاصله ترخیص می شد.

همزمان با کاهش یافتن مرغ و  تخم مرغ مسئله دیگری که به وجود آمد موضوع مرغ یخ زده وارداتی بود که به مذاق  مصرف کننده ایرانی ناخوشایند می آمد .در تابستان ۱۳۵۶ نظرخواهی عمومی از مردم صورت گرفت و پاسخ های جالبی در این خصوص ارائه شد .خانم خانه داری گفت تا عمر دارم لب به مرغ یخ زده نمیزنم .چون هم طعم بدی دارد و هم موقع طبخ  بوی ناخوشایندی می دهد.

با این جال با  توجه بهبود تولید ُواردات همچنان  روند افزایشی داشت .به موجب آخرین آمار در سال ۱۳۵۵ واردات تخم مرغ از ۱۸ هزار تن در در سال ۱۳۵۴ به ۲۲ هزار تن در سال ۱۳۵۵ افزایش یافت. مصرف سالیانه آن نیز از ۱۶۸ هزار تن ۲۱۲به رسید. همچنین میزان تولید مرغ از ۱۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۵۴ به ۱۹۰ هزار تن در سال ۱۳۵۵ افزایش یافت.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *