“آژنگ نیوز”: تاریخ ایران از آسمان، به روایت جورج گرستر سوئیسی،بخشی از آثار ارزشمند او در مورد میراث تاریخی مردم جهان است. این عکاس سوئیسی در ۵۰ سال گذشته از برخی از دیدنی ترین مکان های باستان شناسی جهان  و از جمله ایران عکس های هوایی گرفته است.

او در ۳۰آوریل ۱۹۲۸میلادی در وینترتور، سوئیس به دنیا آمد و قبل از خواندن آلمانی و انگلیسی در دانشگاه زوریخ، زبان های کلاسیک را در مدرسه گرامر محلی خود آموخت و در آنجا دکترای خود را نیز دریافت کرد. از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۶میلادی او سردبیر علمی مجله زوریخ Weltwoche بود. از سال ۱۹۵۶ او یک روزنامه نگار آزاد و متخصص در گزارش علمی و عکاسی هوایی بوده است. او بازدیدهای گسترده ای از همه نقاط جهان از جمله قطب جنوب داشته است.در این سفرها او تصاویر متعددی از نقاط مختلف جهان و از جمله ایران ،در قبل از سال ۱۳۵۷ خورشیدی تهیه کرده است.

با دنبال کردن این خط استدلال، گئورگ گرستر در می بابیم که او عکاسی هوایی را به چیزی فراتر از یک کاوش معمولی  تبدیل کرده است، چیزی که با اندکی چاشنی شانس، ممکن است ابزاری متفکرانه و فلسفی باشد که دستاورد بیشتری از یک عکس هوایی نصیب او کرده است.

با دیده شدن این عکسها به صورت گسترده،نحوه نگرش او به جهان مورد توجه قرار گرفته و مقلدان بسیاری پیدا کرده است.به همین جهت، برای دو دهه، عکس‌های هوایی گئورگ گرستر برای پوسترها و تقویم‌های سوئیس ایر کمک قابل توجهی به تصویر این شرکت هواپیمایی کرده بود.

گرستر به طور منظم برای Neue Zürcher Zeitung و مجله National Geographic مستقر در واشنگتن کار می کرد. در حال حاضراو برای پلتفرم خبری آنلاین سوئیس Journal۲۱ کار می کند. علاوه بر این، آثار او در میان عکاسان و هنردوستان شناخته شده است و بخشی از چندین نمونه کارهای مختلف هنری اوست.

در اینجا برخی از تصاویری  که او از ایران تهیه کرده است دیده می شوند.

برج‌های خاموشی (استودان )، صفائیه یزد.جایی که زرتشتیان به رسمی کهن مردگان خود را برای پوسیدن و از بین رفتن رها می‌کردند.عکس در سال 1356 برداشته شده است.

یزد 1356 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تصویر دیگر از  مقبره کوروش با عنوان پاسارگاد . این عکس در سال  ۱۳۵۵ خورشیدی تهیه شده است.

پاسارگاد - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تصویر بعدی به مسجد جامع اصفهان اختصاص دارد. این عکس در سال۱۳۵۷ خورشیدی برداشته شده است.

مسجد جامع 157 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گرستر از طبیعت ایران نیز تصاویری برداشته است ، تصویر دماوند  که در سال ۱۳۵۶ خورشیدی تهیه شده؛ از جمله این تصاویر است.

دماوند 1357 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این مجموعه، آثار تاریخی دوره های مختلف مربوط به کشورهای مختلف جهان نیز دیده می شوند.

جورج گرستر هنرمند معاصر سوئیسی از طریق آثارش درباره جهان که به گذشته از بالا شهرت یافته است در مورد آثار تاریخی برای ما پیامهای جذابی  از نظرحفظ این آثار با ارزش دارد.

ترجمه :علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *