“آژنگ نیوز”:آیا شادی یک احساس است؟ یا حالتی از وجود؟ فیلسوفان، روانشناسان، رهبران معنوی و دیگران هزاران سال است که درباره این تعریف بحث کرده اند. ایمنی، رضایت و موفقیت همگی با شادی همسو هستند، اما چیزی که یک فرد را خوشحال می کند ممکن است برای دیگری کارساز نباشد. اگرچه ممکن است هرگز به یک پاسخ قطعی در مورد ماهیت شادی دست یابیم، اما اهمیت آن تردیدی نیست. در اینجا ۱۰دلیل وجود دارد:

شماره ۱ شادی استرس را کاهش می دهد
وقتی افراد استرس می گیرند، سطح هورمون کورتیزول در آنها بالا می رود. کورتیزول بخش مهمی از ترکیب شیمیایی ما است، اما در مقادیر زیاد باعث مشکلات سلامتی می شود. اینها شامل فشار خون بالا، ضعف عضلانی و نوسانات خلقی است. از سوی دیگر، مطالعات نشان می‌دهد که وقتی شاد هستید، این سطوح پایین می‌آیند. اگر سبک زندگی پر استرسی دارید، برای چیزهایی که شما را خوشحال می کند، وقت بگذارید.

شماره ۲ شادی با سلامت قلب بهتر مرتبط است
مطالعات متعددی وجود دارد که ارتباط بین شادی و سلامت قلب را نشان می دهد. این می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را ۱۳تا ۲۶درصد کاهش دهد. در سال ۲۰۰۵، مقاله ای نشان داد که شادی تضمین کننده فشار خون پایین و ضربان قلب پایین است. شادی حتی برای افرادی که قبلاً مشکلات قلبی داشتند نیز مفید است. در سال ۲۰۰۸، محققان ۷۶ بیمار مشکوک به بیماری عروق کرونر را مورد مطالعه قرار دادند. در روزهایی که بیماران خود را “شاد” ارزیابی می کردند، آزمایشات آنها الگوهای سالم تری از تغییرات ضربان قلب را نشان داد.

شماره ۳شادی می تواند سیستم ایمنی بدن شمار ا تقویت کند

آیا شاد بودن می تواند در برابر بیماری مقاومت ایجاد کند؟ شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ناراحتی و احساسات منفی می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. بررسی اینکه آیا شادی تأثیر مثبتی بر سیستم ایمنی دارد یا خیر، دشوارتر است. برخی تحقیقات در این زمینه وجود دارد. در یک مطالعه، ۳۵۰ داوطلب در معرض ویروس سرماخوردگی قرار گرفتند. طی دو هفته بعد، آنها احساسات مثبت خود را ثبت کردند. کسانی که بیشترین احساسات مثبت را داشتند کمتر بیمار می شدند.

شماره ۴ شادی عمر شما را افزایش می دهد
منطقی است که اگر شادی برای سلامتی شما مفید باشد، عمر شما را نیز افزایش می دهد. در یک مطالعه معروف در سال ۲۰۰۱، محققان ارتباطی بین امید به زندگی راهبه های کاتولیک و احساساتی که هنگام ورود به صومعه ثبت کردند، پیدا کردند. آن‌هایی که بر اساس نوشته‌های چند دهه‌ای خود شادتر به نظر می‌رسند، ۷ تا ۱۰ سال بیشتر از راهبه‌های بدبخت‌تر زندگی کردند. یک مطالعه جدیدتر و طولانی‌تر ۵ساله نشان داد که افراد مسن‌تری که در یک روز معمولی ابراز خوشحالی می‌کنند، ۳۵ درصد کمتر احتمال دارد در طول مطالعه بمیرند.

SHADI - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

شماره ۵شادی و روابط بهتر با هم مرتبط هستند
روابط با دوستان و خانواده برای تجربه انسان حیاتی است. در یک مطالعه، ۱۰ درصد از شادترین دانشجویان برتر از روابط بهتری برخوردار بودند. آنها حسادت کمتری را تجربه کردند و پیوندهای نزدیک تری با خانواده خود داشتند. این باعث شادی بیشتر می شود، بنابراین یک چرخه است.

شماره ۶افراد شاد ازدواج های بهتری دارند
مطالعات نشان می دهد که رابطه قوی بین شادی و رضایت در ازدواج وجود دارد. افرادی که بیشتر ابراز خوشحالی می کنند، بیشتر از شریک زندگی خود راضی هستند. در مجموع روابط خوب با خانواده و دوستان، شادی و ازدواج خوب به داشتن زندگی بهتر کمک میکند..

شماره ۷ شادی باعث افزایش بهره وری در کار می شود
بر اساس تحقیقات، کارکنان شاد روزهای کمتری را مرخصی می‌گیرند، از روزهای مریضی کمتری استفاده می‌کنند و می‌توانند ۱۲درصد بهره‌ورتر باشند. افراد شاد همچنین در حل مسئله که یک مهارت حیاتی در محل کار است، بهتر عمل می کنند. این داده ها ثابت می کند که چقدر برای شرکت ها مهم است که روی شادی کارکنان خود سرمایه گذاری کنند. این موضوع برای تجارت هم خوب است

شماره ۸شادی شما را خلاق تر میکند

افراد شاد نه تنها سازنده ترند، بلکه خلاق تر نیز هستند. مطالعات نشان می دهد که بین تفکر مثبت و اراپه ایده ها و تجربیات جدید ارتباط کاملی وجود دارد. دکتر شلی کارسون، محقق خلاقیت، می‌گوید که با مثبت‌تر شدن خلق و خوی افراد، آنها می‌توانند راه‌حل‌های احتمالی بیشتری برای مشکلات خلاقانه خو بدست آورند. این برخلاف شعار «هنرمند شکنجه‌شده» است. در حالی که جامعه هنری به میزان بالاتری از بیماری های روانی مانند افسردگی مبتلا می شود، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد ناراحتی چیزی است که خلاقیت را تقویت می کند.

شماره ۹افراد شاد جنبه آفتابی همه چیز را می بینند
تحقیقات نشان می دهد که افراد شاد به طور طبیعی خوشبین تر هستند. آنها به احتمال زیاد دیدگاه مثبتی در مورد مسایل و مشکلات دارند و کمتر به اختلافات جزئی کشیده می شوند. خوب یا بد، افراد شاد تمایل دارند بهترین ها را در افراد ببینند، و همچنین جنبه های روشن همه موقعیت ها را. آنها کمتر شکاک یا مشکوک هستند.

شماره ۱۰ شادی شما را سخاوتمندتر می کند
در مطالعه ای که توسط مجله مطالعات شادی منتشر شد، محققان از نیمی از یک گروه ۵۱ نفره خواستند آخرین باری را که ۲۰ یا ۱۰۰ دلار برای چیزی که می خواستند خرج کرده اند را به خاطر بسپارند. نیمی دیگر به این فکر کردند که آخرین بار چه زمانی این مقدار را برای شخص دیگری خرج کردند. آنها احساس خود را یادداشت کردند. محققان سپس به همه پول دادند و به آنها گفتند که بر اساس آنچه باعث خوشحالی آنها می شود، آن را برای خود یا دیگران خرج کنند. نتایج نشان داد که مردم وقتی به یاد می آورند که چیزی برای شخص دیگری خریده اند، احساس شادی بیشتری می کنند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *