“آژنگ نیوز”:بیست سال از درگذشت ساموئل خاچیکیان گذشت. ساموئل خاچیکیان کارگردان، تدوین‌گر، نویسنده و تهیه‌کننده ارمنی ۱۴ اسفند ۱۳۰۲ خورشیدی در تبریز به دنیا آمد. در سینما به او لقب «هیچکاک ایران» دادند. از او به‌ عنوان «استاد دلهره و وحشت» سینمای ایران یاد می‌شود.
خاچیکیان نخستین فیلم خود را در سال ۱۳۳۱ خورشیدی با نام «بازگشت» ساخت. این فیلم را می‌توان نقطه شروع فعالیت سینمایی او دانست.

خاچیکیان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


او به عنوان فیلم‌سازی نوآور، ساخت فیلم‌های جنایی را در ایران به راه انداخت.
از میان آثار خاچیکیان می‌توان از چهار فیلم «چهارراه حوادث»، «طوفان در شهر ما»، «دلهره» و «ضربت» به عنوان اثرهای کلیدی این کارگردان و آثار محبوب خود او یاد کرد که هر کدام روایتی متفاوت از هنرش را به نمایش گذاشتند.
او جوایزی هم‌چون بهترین کارگردانی در «نخستین جشنواره فیلم‌های ایران» با عنوان «گلریزان» برای فیلم چهارراه حوادث را کسب کرد.
جایزه نخستین دوره «جشنواره بین‌المللی فیلم تاشکند» در سال ۱۳۴۸ خورشیدی برای کارگردانی فیلم «ببر مازندران» نیز از جمله جوایز کسب شده این کارگردان ایرانی به شمار می‌رود.
این کارگردان نامی روز ۳۰ مهر ۱۳۸۰، در ۷۸ سالگی در تهران درگذشت. پیکر او بعدازظهر روز پنج‌شنبه سوم آبان از کلیسای «سرکیس مقدس» تشییع و در آرامستان «بوراستان» در جادهٔ «خراسان» تهران به خاک سپرده شد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *