“آژنگ نیوز”:ارسال پیام با بهره گیری از سیستم پست،جایگاه ویژه ای در تاریخ بشر داشته است. اگرچه امروز فضای مجازی به تدریج به جایگاه پست خدشه وارد کرده است. اما این سیستم همچنان خاطره برانگیز بوده و در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده است.

قدیمی ترین سند مربوط به پست یک ورق پاپیروس است که در سال ۲۵۵ قبل از میلاد مسیح در مصر کشف شد ،اما قدیمی ترین سرویس پستی جهان بوسیله کورش بزرگ در سال ۵۳۰ پیش از میلاد ایجاد شده است .

ایرانیان نخستین ملتی بودند که از حدود سه هزار سال پیش در زمان دوره هخامنشی اقدام به تاسیس تشکیلات منظم پست با عنوان “چاپار” کردند .

ایرانیان این تشکیلات اداری را از روزگاران بسیار دور بنیانگذاری و سازماندهی کردند تا تمامی امور ارتباطی ایران زمین از آن طریق انجام شود .

در واقع در ایران باستان، چاپارخانه ها مشهورترین و حساس ترین تشکیلات اداری هخامنشیان بودکه گروه چابک سواران آن با اسب های تند رو و طی مسافت های طولانی، ارتباط دایمی بین مرکز و ایالات را برقرار می کردند و در کوتاهترین زمان اخبار و گزارش های واصله از گوشه و کنار ممالک را به مرکز و از مرکز به دور ترین نقاط کشور می بردند .

پست - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

داریوش هخامنشی برای اداره بهتر کشور و سهولت در امر نظارت بر قلمرو وسیع و پهناور ایران نظام ارتباطی را سامان بخشید .

به دستور وی برای آگاهی و اطلاع از جدیدترین رخدادها در سراسر قلمرو خود، جاده هایی ساخته شد که مهمترین آنها به “راه شاهی” معروف بود که ۲۴۰۰ کیلومتر مسافت داشت.

به فاصله هر ۲۴ کیلومتر چاپارخانه ای ساختند که در این چاپارخانه ها همیشه اسب های تازه نفس آماده بودند.

پیک های دولتی با رسیدن به این چاپارخانه ها اسب های خود را عوض می کردند و با اسبی تازه نفس با سرعت به راه خود ادامه می دادند .

انتقال پیام از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر به همین صورت ادامه می یافت تا به مقصد می رسید .

داریوش هخامنشی در مورد چابک سواران دولتی خود می گوید :
” نه برف ، نه باران ، نه گرما و نه تاریکی شب نمی تواند پیک های تندرو را از حرکت بازدارد .

امروزه این جمله در بالای سر در ساختمان اداره پست نیویورک به چشم می خورد .

چاپارخانه های ایران تا مدت ها یکی از وسیع ترین شبکه ارتباطی دنیای کهن محسوب می شد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *