“آژنگ نیوز”:گئورگی ژوکوف مارشال اتحاد جماهیر شوروی ؛ مدالها و نشانهای متعددی دریافت کردو سرنوشت جالبی داشت.او قهرمان جنگ جهانی دوم  و مهمترین رهبر نظامی روسیه در جنگ جهانی دوم بود.

گئورگی ژوکوف در طول جنگ بزرگ به ارتش امپراتوری روسیه اعزام شد. در سال۱۹۱۸، او به عنوان فرمانده سواره نظام ارتش سرخ در جنگ داخلی روسیه خدمت کرد. در بین جنگها ، ژوکوف تحصیلات خود را ادامه داد و در سال۱۹۳۱ از آکادمی نظامی Frunze فارغ التحصیل شد. در سال۱۹۳۹، وی رهبر نیروهای شوروی در منطقه مرزی منچوری بود و در برابر ژاپنی ها عملیات موفقی انجام داد. وی در جنگ زمستانی علیه فنلاند (نوامبر ۱۹۳۹ تا مارس ۱۹۴۰ رئیس ستاد ارتش شوروی بود.

سپس فرماندهی منطقه نظامی کیف را بر عهده داشت ، تا اینکه در ژانویه ۱۹۴۱به عنوان فرمانده ستاد ارتش سرخ منصوب شد. پس از حمله نازی ها به روسیه ، ژوکوف با موفقیت از لنینگراد دفاع کرد ، سپس به عنوان فرمانده کل در جبهه غربی انتخاب شد. او با موفقیت از مسکو دفاع کرد ،در نهایت نیز آلمانی ها را از مرکز روسیه بیرون راند.

ژنرال ژوکف - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ژوکوف در آگوست ۱۹۴۲به سمت کمیسر دفاع ارتقا یافت. اوسپس    مشاور نظامی نزدیک استالین شد و نقش عمده ای در برنامه ریزی تمام عملیات نظامی شوروی برای باقی جنگ داشت. او با موفقیت از استالینگراد دفاع کرد و ارتش آلمان را که از آن نبرد عقب نشینی کرده بود ،نهایتا به دام انداخت. ژکوف همچنین در نبرد کورسک و ضدحمله های بی وقفه ای که نازی ها را به آلمان بازگرداند، نظارت کرد.

به همین جهت مقام او به مارشال اتحاد جماهیر شوروی ارتقا یافت.اما پس از جنگ ، ژوکوف به عنوان تهدیدی از سوی استالین در نظر گرفته شد و مأموریت های بی اهمیتی به او واگذار شد. ولی پس از مرگ استالین ، وضعیت ژوکوف بهبود یافت.

او از خروشچف حمایت کرد و با انتصاب به عنوان وزیر دفاع پاداش این حمایت را گرفت. بعداً ، وی به عنوان عضو اصلی هیئت رئیسه انتخاب شد.

از آنجا که ژکوف تلاش می کرد ارتش را مستقل تر کند ، خروشچف نیز به  او مشکوک شد وعنوان وزیر دفاع و دیگر پست های حزب را از وی گرفت. اگرچه ژوکوف بعداً نشان لنین را دریافت کرد،اما مسئولیتهای کم اهمیتی را به او دادند. ژوکف در سال ۱۹۷۴ در مسکو درگذشت.

ترجمه: احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *