“آژنگ نیوز”:پیشینه سانسور در سینمای ایران تقریبا همپای ساخت اولین فیلمهای فارسی ،شکل گرفته است. در دهه ۴۰که تعداد فیلمهای فارسی ساخته شده افزایش یافت،مشکلات متعددی از جمله همین سانسور و البته آتش سوزی در سینما،نیز مانعی بر سر راه فیلمسازان بود.

این کاریکاتور در فروردین ماه سال ۱۳۴۸خورشیدی منتشر شده و به نقد وضعیت سانسور در مورد فیلمهای فارسی اشاره دارد. در بخش اول آمده: ده فیلم فارسی از طرف اداره سانسور توقیف شده است.

در بخش دوم :سه سینمای نمایش دهنده فیلم های فارسی طعمه حریق گشت.و در نهایت نتیجه گیری کرده است که:و حالا آتش دشمن شماره دو فیلم فارسی.

image 140 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این سال سینما سعدی(بین خیابان ۱۲ فروردین و خیابان اردیبهشت امروزین ) که فیلم “شوهر آهو خانم را نمایش می داد،آتش گرفت.از طرف دیگر در همین زمان از طرف اداره سانسورفیلم “خانه کنار دریا” ساخته “امیر هوشنگ کاووسی”با شرکت کامی کسروی نیز به دلیل ابتذال توقیف می شود.

فیلم تاکسی عشق به کارگردانی وحدت هم به دلیل افراط در نمایش صحنه های نامناسب از طرف اداره سانسور مشمول جرح تعدیل می شود.این موضوعات مورد اعتراض فعالان سینما در اواخر دهه ۵۰ خورشیدی بود.

البته با گذر از این مراحل سینماها نیز فضای مناسبی نداشته و با خطر گسترده گرفتاری در آتش سوزی مواجه بود.جالب اینکه سینماهای آتش گرفته مشمول بیمه هم نبودند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *