“آژنگ نیوز”: فوتبال ایران و بحرین نتیجه اش در زمین رقم خورد. دیروز در یک مسابقه فوتبال در مرحله مقدماتی جام جهانی تیم فوتبال ایران با نتیجه ۳ بر صفر در بحرین بر این تیم غلبه کرد.این نتیجه البته با مقدماتی که قبل از این مسابقه از سوی برخی از رسانه ها و برخی سازمانهای رسمی مرتبط با فوتبال چیده و بر روی آن تاکید شده بود به یک شگفتی !!در فوتبال آسیا تبدیل گردید.الان هم به تاریخچه سازی تاکید می شود که مثلا تا حالا  در بحرین این تیم به ما نباخته بود و غیره!!اما اگر به تاریخ بخواهیم برگردیم باید اشاره کنیم که در دهه ۵۰ تیم دوم ایران به بحرین ۶ گل می زد.حال آنکه فوتبال و البته همه ورزشها سرنوشتشان در میدان ورزش تعیین می شود.این مسابقه هم نتیجه طبیعی اش همین بود.

خوب حالا به این نکات توجه کنیم که: تیم ملی فوتبال ایران در سالهای اخیر یکی از با کیفیت ترین تیمهای آسیا  و البته دنیای فوتبال از نظر ظرفیتهای فنی و تکنیکی بازیکنان است.از نظر ارزش مالی در ترانسفر مارکت یکی از با ارزش ترین تیمهای آسیا است. ایران از جمله  معدود تیمهای  فوتبال آسیا است که در اقصی نقاط دنیا بازیکنان فوتبالش مشغول فعالیت هستند. آمریکا،دانمارک،انگلیس،اوکراین،روسیه،ترکیه،تایلند،چین و احتمالا با جستجوی بیشتر می توان به این فهرست بسیار افزود.سابقه فوتبال در ایران قبل از حتی شکل گیری کشوری به نام بحرین است!فوتبال در ایران یک ورزشی است که به صورت غریزی در گوشه کنار سرزمین مان  دنبال می شود. در نظر بگیرید،فوتبال سالنی،ایران به عنوان سطح اول جهان شناخته می شود،فوتبال ساحلی در سطوح بالا حضور دارد.فوتبال بانوان علیرغم مشکلات، قهرمان فوتبال سالنی (فوتسال)آسیا می شود.این کشوری که از برد در مقابلش برخی از رسانه ها چنین جوش و خروشی را بوجود میآورند در کجای ورزش و یا فوتبال آسیا قرار گرفته است؟اگر چه تاکید نگارنده این بود که سرنوشت مسابقه در زمین فوتبال تعیین می شود. اما اشاره به این نکته هم دارای اهمیت است که نباید بی خود و بی جهت غول درست کرده و بعد غلبه بر آن غول کاذب را اقدامی اسطوره ای اعلام کنیم. به دنبال چنین فضا سازی های مخرب و بدی بود که عده ای شکست یک بر صفر از آرژانتین را جشن گرفتند!

image 50 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دوستان عزیز و زحمتکش ما در صدا و سیما دیشب خیلی فعالیت کردند ،اما در گزارش دیشب فوتبال  متاسفانه چنان رفتار می کردند که  انگارما با تیم برزیل در فینال جام جهانی شرکت داریم.گزارشگر با سابقه در حین گزارش وقتی یکی از بازیکنان بحرین شوت زد و توپ او با فاصله زیاد از کنار دروازه بیرون رفت،گفت که خدا را شکر که توپ بیرون رفت.یا در حین گزارش می گفت من کف دستم یخ کرده از استرس!ایشان فقط به خودشان بسنده نمی کردند و می گفتند استرس تمام مردم ایران را گرفته است.بدیهی است وقتی که این دوستان از چنان دیدگاهی برخوردار باشند ،بیانگر آن است که  در مورد فوتبال ایران شناخت دقیقی نخواهند داشت.

وضعیت بعد از گل  اول ایران البته کمی بغرنج هم شد.گزارشگر ذوق زده ما در مورد پاس طارمی به آزمون که منجر به گل شد می گفتند:پاس تو عشقه!؟این هیجان کاذب موجب شده بود،که گزارشگر محترم ما دیگر متوجه نباشد که چه می گوید.مثلا وقتی وحید امیری که یکی از بهترین بازیکنان زمین بود،آسیب دید و از زمین بیرون برده شد،گزارشگر ما گفت،عزت الهی به جای امیری به زمین میآد و کمربند خط میانی را قوی تر از قبل می کند.باید گفت دستت درد نکند،این تعریف ازعزت الهی بود یا تضعیف امیری!! یا در حین گزارش میگفتند الان ویلموتس بیدار است و می بیند که مشکلی برای ما درست کرده است!! البته میدانیم که هیجان مسابقه ،موجب بروز چنین اشنباهی در گزارش است.

تیم فوتبال ایران الان در اوج است و در عمل  هم دیدیم که مشکلی نداردو بحرین می توانست بیشتر از این هم گل بخورد.مشکل در خود کم بینی ما است.شاید هم برخی منتظر بودند که  به محض اینکه یک نتیجه دیگر حاصل میشد،شروع کنند به اینکه دیدید ما گفتیم!! در بازی قبل که ایران هنگ کنگ را برد. همه فوتبالی ها دیدند که تیم ایران آمده بود با صرف کمترین انرژی بازی راببرد و ۳امتیاز را ذخیره کند. در شرایط دیگر بازی شکل دیگری داشت. اما برای همین بازی هم عده ای آماده انتقاد بودند.تا به مربی تیم ایران اشکالی بگیرند و غیره.اما اینک مربی تیم با تعویض هایش دلربایی! کرده و مشکلی نیست.

بحث را جمع کنیم!روش منطقی تحلیل ورزشی می تواند این باشد که ورزش در زمین مسابقه سرنوشتش معین می شود.هر کار حاشیه ای دیگر (همانهایی که بحرین انجام داد،زمین بد ساعت بدو…)نتیجه ندارد.ما هم به عنوان فعالان رسانه ای ظرفیت ذهنی امان را بالا ببریم و واقعی تر به موضوع توجه کنیم. همه میدانیم که  داستانی نقل میکنند که یکی اسم بچه اش را گذاشته بود “رستم”بعد می ترسید صدایش کند!این حکایت را در مورد تیم عراق تکرار نکنیم.سرنوشت بازی در زمین روشن می شود،ما نباید ذهنیت بازیکنانمان را به حاشیه ببریم.

اما واقعیت آخر اینکه از بازی چشم نواز تیم ایران واقعا لذت بردیم. نظم تیمی،فداکاری،قدرت بدنی بالا،تسلط ذهنی بازیکنان ،گلهای حرفه ای و از همه مهمتر اینکه میدیدم بازیکنان و مربی بحرین کاملا برتری ایران را باور داشتندو خودشان به فاصله فوتبالشان به ایران واقف بودند.امیدوارم با این روحیه در همه زمینه های اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی کشورمان نیز فعالیت کنیم.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *