پانصد و نود و هشتمین شب از شب‌های بخارا به بزرگداشت دکتر شیرین بیانی اختصاص یافته است. این مراسم در ساعت شش بعد از ظهر روز یکشنبه بیست و یکم دی‌ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی پخش خواهد شد.
دکتر شیرین بیانی (متولد ۱۳۱۷ ـ تهران) تحصیلات خود را در رشته تاریخ تا مقطع کارشناسی در دانشگاه تهران و دکتری در دانشگاه سوربن گذراند و پس از مراجعت به تهران، در سن 25 سالگی وارد کادر آموزشی گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران شد.
تخصص اصلی و اولیه دکتر بیانی تاریخ مغول و مغولشناسی است و در این زمینه دارای ترجمه‌ها و تألیفات متعدد و ممتازی است، چنانکه برای کتاب سه جلدی «دین و دولت در عهد مغول» برنده جایزه کتاب سال شد و نیز ترجمه ایشان از کتاب «چنگیز خان»، تألیف ولادیمیر تسف، یکی از تحقیقات عمده و با ارزشی است که درباره چنگیزخان انجام گرفته و با گذشت بیش از نیم قرن از تألیف شدنش، همچنان معتبر است.
علاوه بر دوره مغول، خانم دکتر بیانی کتب و مقالاتی نیز در خصوص تاریخ ایران پیش از اسلام و حتی ادبیات ایران دارند.

image 70 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


شیرین بیانی در سال ۱۳۴۷ با محمدعلی اسلامی ندوشن شاعر، نویسنده و مترجم نام‌آشنا و شناخته‌شده ادبیات معاصر ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو پسر به نام‌های رامین و مهران است.
از دیگر آثار دکتر شیرین بیانی می‌توان به «تیسفون و بغداد در گذر زمان»، «هشت مقاله در زمینه تاریخ»، «زن در ایران عصر مغول» و «ایران از ورود آریایی‌ها تا سقوط هخامنشیان» اشاره کرد.
در این مراسم ژاله آموزگار، منصوره اتحادیه، ابوالقاسم فروزانی، جواد عباسی و علی دهباشی درباره وجوه گوناگون شخصیت علمی و فرهنگی و آثار ایشان سخنرانی خواهند کرد.
شب شیرین بیانی در نشانی‌های زیر پخش می‌شود:
Telegram.me/bukharamag
Instagram.com/bukharamag
www.bukharamag.com
facebook.com/bukharamagzine
aparat.com/bukharamag

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *