روایت تاریخی قتل آغا محمد خان قاجار نیاز به اصلاح دارد،بعضی از مورخین ، متاسفانه در مورد قتل  آغامحمدخان قاجار را این گونه روایت کردند که سر سلسله  قاجاریه، زمانی که جهت جنگ با روسیه و دفع شر این کشور، به قفقاز لشکر کشی کرده بود، به خاطر اینکه دو نفر از نوکرانش بی اجازه او، خربزه و یا زردآلوی او را خورده بودند، دستور قتل آنان را صادر کرد و آنان قبل اجرای حکم اعدامشان، آغامحمدخان را  کشتند. اما واقعیت غیر از این داستان ساده انگارانه است.

در منابع تاریخی ارمنی در این باره چنین آمده است :

 آغامحمدخان، بعد از تسخیر قلعه شوشی( شهری در قراباغ اشغالی امروزی ) در قفقاز، اولین کاری که انجام می دهد، شروع به تحقیق در مورد کسانی می کند که با فرماندهان روسی در منطقه قفقاز همکاری کرده بودند.

 برخی از آنان را دستگیر و زندانی می نماید، که عبارت بودند از:

ملیک رستم، ملیک الله وردی، میرزاخانیان، و تعدادی از آخوندها و روحانیون طراز اول منطقه و….

از نظر آغامحمدخان، این افراد به دلیل همکاری با روسیه( جهت اشغال خاک ایران) خیانت کرده بودند و قابل بخشش یا جریمه نقدی نبودند و باید به قتل می رسیدند.

image 230 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یکی از ملازمان آغامحمدخان، به نام صفر بیگ، از سوی زندانیان به وساطت برخاسته، از آغامحمدخان می خواهد از جرم آنان در گذرد.

 آغامحمدخان با تاکید بر خیانت آنان، درخواست او را نمی پذیرد.

  وقتی اصرار صفربیگ را می بیند، خشمگین شده و عهد می بندد که او را هم فردا به همراه آنان به قتل برساند.

شب هنگام، صفر بیگ با همراه کردن یکی دیگر از ملازمان به نام عباس بیگ، وارد خوابگاه آغامحمدخان شده، او را با چند ضربه خنجر از پای در می آورند.

آغامحمدخان هنگام مرگ به قاتلان خود می گوید:

[ با کشتن من] ایران را ویران کردید“.

گویا همین هم شد و با کشته شدن آغامحمدخان،  ارتش او پراکنده گردید و روسیه توانست بعد از چند سال قفقاز را تصرف و از ایران جدا کند.

تاریخ ایران را باید دوباره نوشت.

برگرفته از:کتاب تاریخ ایران در دوره قاجاریه، عصر آغامحمدخان،غلامحسین زرگری نژاد .

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *