طبق دو مطالعه علمی که  اخیرا(2019)انجام گرفته ، مردم دانمارک خوشبخت ترین مردم جهان هستند. توجه رسانه ها به این موضوع باعث شده مردم دانمارک در این مورد صحبت کنند. اگر سه سال پیش دلیل خوشبختی و رضایت از زندگی مردم دانمارک را می پرسیدید ، آنها احتمالاً با نگاهی اجمالی به این سوال به شما نگاه می کردند.

اما امروز ، در پاسخ به چنین سوالی ، اکثر دانمارکی ها دلایل مختلفی برای خوشبختی خود را با لبخند رضایت ارائه می دهند. با این وجود چندین سال طول کشید تا مردم دانمارک باور کنند که آنها خوشبخت ترین مردم جهان هستند. دانمارک کشوری در سواحل قاره شمال غربی اروپا با بیش از 5 میلیون نفر جمعیت است که بیشتر جمعیت آن از نژاد دانمارک است. در گذشته ، بسیاری از مردم جهان تصور می کردند که زندگی مردم منطقه شمال اروپا بسیار ناخوشایند است و به عنوان مثال ، دانمارک کشوری با میزان خودکشی و افسردگی بالا است.

image 146 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما دو مطالعه علمی اخیر که طی سه سال گذشته انجام شده است ، این تصویر را کاملاً دگرگون کرده و حاکی از آن است که با ظهور جهانی شدن اقتصاد و فرهنگ و در دوره آشفته سیاست و اقتصاد بین الملل ، دانمارک یک توسعه بسیار هماهنگ ایجاد کرده است. آنها دارای یک سیستم اجتماعی هستند که از نظر اقتصادی قدرت رقابتی خود را در صحنه جهانی حفظ کرده است.

نتایج این مطالعات و توجه رسانه ها ،باعث شد تا دانمارکی ها بیشتر در مورد کیفیت زندگی و عوامل موثر در رضایت و خوشبختی اشان بیندیشند. دورتلی ، مدیر انستیتوی جهانگردی دانمارک می گوید: “این یافته های جدید فرصتی را برای ما فراهم می کند تا به نحوه زندگی ما در این کشور توجه بیشتری نشان دهیم و درک کنیم که زندگی در دانمارک چگونه متعادل شده است.”

تا اوایل سال 2006 ، شناخت عمومی از دانمارک بسیار معمولی بود،بدین صورت که دانمارک یک کشور صادر کننده لبنیات با محیطی آرام است.مشهور ترین شخصیت آن هانس کریستین آندرسن بود و مشهورترین نکته تاریخی   آنکه داستان هملت اثر شکسپیر معروف در این کشوررخ داده است. سالهابود که صنعت گردشگری در این کشور رو به افول بود و بحث در مورد چاپ کاریکاتورهای ضد اسلامی در روزنامه های این کشور مهمترین موضوعی بود که دانمارک را بر روی نقشه جهان مشخص می کرد.

اما در جولای 2006 ، یک محقق در دانشگاه لیستر انگلیس نتایج تحقیقات خود را بر اساس یافته های اقتصادی و اجتماعی منتشر کرد. نتایج حاکی از آن است که مردم دانمارک خوشبخت ترین مردم جهان هستند. در این مطالعه علمی ادعا شده است که عوامل اقتصادی اجتماعی مانند بهداشت عمومی ، سطح زندگی ، رفاه خانواده ، دسترسی مردم به آموزش با کیفیت بالا ، روحیه عمومی و میزان رضایت از زندگی مردم در هر نقطه ازکشورفراهم است.

image 147 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بر اساس این شاخص ها ، مردم دانمارک از نظر خوشبختی و رضایت از زندگی با بهترین و جامع ترین خدمات رایگان ، با یکی از بالاترین نرخ متوسط ​​تولید ناخالص داخلی (GDP) و بهترین آموزش رایگان در سراسر جهان ، در رتبه اول قرار گرفتند.

در سال های اخیر ، اخبار به سرعت در سراسر جهان منتشر شده است. یک دانشجوی 26 ساله دانمارکی به نام  نیلز مارتین ، سال گذشته را در پرو گذرانده و دیدگاه آنها را در مورد کشورش جمع آوری کرده است. است. او می گوید ، “با کمال تعجب در پرو ، بسیاری از ما می پرسیدند که راز خوشبختی مردم شما چیست؟” زیرا قبل از آن ، بسیاری در پرو تصور می کردند که مردم دانمارک و شمال اروپا بسیار سرد و جدی هستند و نمی دانند چگونه از زندگی لذت ببرند. این فقط خارجی ها نبودند که از نتایج تحقیقات اخیر شگفت زده شدند ، خود دانمارکی ها هم انتظار نداشتند که در میان خوشبخت ترین مردم جهان باشند.

نیلز مارتین ، دانشجوی دانمارکی می گوید که “من ، یا بسیاری از دوستانم ، همه انسانهای خوشبختی هستیم ، اما روش دانمارکی ما برای ابراز احساسات ممکن است با سایر ملتهای جهان متفاوت باشد ، ما بسیار خجالتی تریم. بنابراین ، در آغاز ، نتایج این تحقیق کمی مشکوک بود. اما بعداً معلوم شد که تحقیقات محقق انگلیسی در این خصوص اصلا  اشتباه نبوده است “.

اوایل تابستان امسال ، یک مرکز تحقیقاتی در استکهلم ، سوئد ، به نام ارزیابی جهانی ارزشها ، که از روش تحقیق کاملاً متفاوتی استفاده می کند ، گفت که تحقیقات این مرکز نشان می دهد که دانمارکی ها راضی ترین مردم  در جهان هستند.

در تحقیقات این مرکز مشخص شد که عامل اصلی در تعیین رفاه و رضایت مردم در هر کشور ، آزادی آنها در انتخاب روش زندگی ، تشویق به برابری جنسیتی ، مدارا و مهربانی با اقلیت ها است. این مطالعه یک بار دیگر نشان داد که مردم دانمارک در بالای لیست خوشبخت ترین ملتهای جهان قرار دارند.

اما راز خوشبختی مردم دانمارک و رضایت عمومی از زندگی چیست؟

به گفته دورتل کلیچریچ از موسسه جهانگردی دانمارک ، برای بیشتر افراد در دانمارک ، ایجاد تعادل بین جنبه های مختلف زندگی و محیط عمومی در این شرایط بسیارمهم است. صلح و خوشبختی در بسیاری از کشورهای شمال اروپا ، که همگی در سطح جهانی در لیست کشورها راضی قرار دارند ، محصول قدرت اقتصادی و برنامه های حمایت اجتماعی از شهروندان است.

رویکرد اداره اقتصاد و رفاه دانمارک بر اساس یک اصل مهم است: گرفتن مالیات های کلان و توزیع قاطع و گسترده درآمد بین همه شهروندان. به عنوان مثال ، چنین رویکردی با روح سیستم بازار آزاد و استانداردهای ملی ، مانند ایالات متحده آمریکا مغایرت دارد. اما برای مردم دانمارک ، انجام این اقدامات دستاوردهای بسیاری داشته ، به ویژه خدمات اجتماعی گسترده مانند خدمات بهداشتی و درمانی رایگان ، بیمه بازنشستگی به صورت کامل و امکان انجام تحصیلات عالی.

با اجرای برنامه های حمایت اجتماعی وهزینه کردن بودجه ای هنگفت، دانمارک موفق شده است این الگو را بدون هیچ گونه خسارت اقتصادی و یا سقوط در یک بحران مالی پیش ببرد. به گفته برخی از مردم این کشور ، در شرایط کنونی نتیجه برنامه های اجرا شده این است که دانمارک دارای خرد و قلب است. خدمات رفاهی و اجتماعی که هر شهروند دانمارکی از بدو تولد تا زمان مرگ  را تحت پوشش خود قرار می دهد برای افراد خارجی نیز فراهم است.

image 148 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کیت ویال ، یک زن 55 ساله آمریکایی ، بیش از سی سال است که با خانواده اش در دانمارک زندگی می کند. او می گوید که بارها از بازگشت به ایالات متحده امتناع کرده زیرا در دانمارک  شغل و درآمد بیشتری داشته است. علاوه بر این ، ترجیح داده فرزندان خود را نیزدر این کشور بزرگ کند. او می داند که هرگز در دانمارک ثروتمند نخواهد شد ، اما می گوید که سلامتی و رفاه خانواده ، مسافرت و سرگرمی و امنیت مالی و خدمات اجتماعی برای او بیش از هر چیز دیگری مهم است. او می گوید که بین ایالات متحده آمریکا و دانمارک ، کشوری را انتخاب کرده است که زندگی در آن آسان تر است.

هم اینک خوشبختی و رضایت مردم دانمارک به همان اندازه ای است که آنها می خواهند. دو تحقیق علمی طی سه سال گذشته ثابت می کند که این کشور به هر دلیلی و از هر لحاظ راه درستی را طی کرده است. جدا از دو قدرت عمده اقتصادی و برنامه های گسترده حمایت اجتماعی ، خود دانمارکی ها می گویند روحیه آنها با مردم سایر کشورهای همسایه در شمال اروپا متفاوت است .

نویسنده:ماریا هلوگ لارسن

ترجمه :علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *