تیمی از باستان شناسان دانشگاه توبینگن و دانشگاه لیژ ، یک نیزه چوبی  که به خوبی حفظ شده را در محوطه روباز پلیستوسن میانه در شونینگن در شمال آلمان کشف کردند.

منطقه شونینگن حاوی بیش از 20 مکان باستان شناسی است که به پلیستوسن میانه مربوط می شود و به دلیل حفظ استثنایی آثارتاریخی موجود در آن منطقه، به خوبی شناخته شده است.

image 179 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این منطقه از دهه 1990 به این طرف تعدادی آثار تاریخی چوبی  کشف شده اند. پروفسور نیکلاس کونارد ، محقق گروه اکولوژی ماقبل تاریخ ،در دانشگاه توبینگن می گوید: شانس یافتن آثار باستانی پالئولیتیک از چوب به طور معمول کمتر اتفاق می افتد.

یافتن این نیزه چوبی تقریبا سالم، ، بزرگترین و مهمترین کشف در خصوص  ابزارهای چوبی و تجهیزات شکار از دوران پارینه سنگی به شمار می آید.زیرا بر اساس تخمینهای انجام گرفته این نیزه چوبی سیصد هزار سال قدمت دارد.

این نیزه چوبی دارای 64.5 سانتی مترطول بوده و جرم آن 264 گرم است.

پروفسور کونارد گفت: “این ابزار با دقت از شاخه یا ساقه درخت صنوبر ساخته شده است.

image 181 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

محققان با استفاده از میکروسکوپ استریوسکوپی با بزرگنمایی و آنالیز ،نحوه سایش اشیای بدست آمده را انجام دادند.

آنها گفتند: “تجزیه و تحلیل نحوه سایش نشان می دهد که سازنده چوب پرتاب از ابزارهای سنگی برای برش شاخه ها و صاف کردن سطح مصنوعات استفاده می کند.”

این نیزه ها باعث شکستگی و آسیب های متعدد شده و بدین ترتیب شکار را از پای در می آورد.

تحقیقات این تیم این  فرضیه را قوت می دهد که به احتمال زیاد از اسلحه تازه کشف شده برای شکار پرندگان یا شکار های کوچکتر استفاده می کردند .

این ابزار همچنین می توانست برای شکار گله حیوانات بزرگ در محدوده نزدیکتر مورد استفاده قرار گیرد.

image 182 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گروهدانشمندان گفتند: “این نیزه ها ی چوبی  نشان می دهد که انسانهای های شونینگن طیف وسیعی از وسایل شکار مختلف از جمله سلاح های نزدیک و دوربرد را استفاده می کردند.”

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *