“آژنگ نیوز”:به مناسبت اهدای آرشیو و کتابخانۀ نشریۀ توفیق، به مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش های ایرانی و اسلامی) مراسمی با عنوان ” توفیق؛ آفاق طنز و فکاهه در ایران” در تجلیل و بزرگداشت بنیان‌گذاران و همکاران این نشریه که جایگاه ممتازی در عرصۀ طنزنگاری در ایران دارد، برگزار می گردد.

image 69 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

توفیق، هفته‌نامهٔ فکاهی و طنزآمیز فارسی‌زبان ایران با حدود نیم قرن فعالیت از سال ۱۳۰۲ تا ۱۳۵۰ خورشیدی (۱۹۲۳ تا ۱۹۷۱ میلادی) بود.نخستین شمارهٔ توفیق در ۳۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۲ منتشر شد و انتشار آن در سه دورهٔ ناپیوسته ادامه یافت. از موضوع‌های همیشگی توفیق، ارائهٔ چهرهٔ نادان و عقب‌افتاده از نمایندگان مجلس بود که مجلس را نهادی سخیف معرفی می‌نمود. نخست‌وزیران نیز دستمایه اصلی کاریکاتورهای توفیق بودند. علاوه بر کاریکاتورهای سیاسی، کاریکاتورهایی با پیام‌های اجتماعی نیز در این نشریه چاپ شد که حکایت از فساد ادارات و دستگاه‌های دولتی و شرکت‌ها می‌کرد. این نشریه در سال ۱۳۵۰به علت همسو نبودن شیوهٔ آن با سیاست‌های حکومتی و انتقادهای روزافزون از دستگاه حاکم با دستور شاه توسط نخست وزیر، هویدا توقیف شد.

آیین رونمایی از این مجموعه، در روز  یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶ الی ۱۹ در  نیاوران، کاشانک، خیابان شهید پور ابتهاج، شماره ۲۱۰، مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی با حضور حسن توفیق و سخنرانی کاظم موسوی بجنوردی، احمد مسجد جامعی، سید محمود دعایی، مژگان نی داود (رفیع)، هادی خانیکی، مسعود رضوی، عماد الدین قرشی و غلامرضا کیانی رشید برگزار می شود.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *