پانصد وپنجاه دومین شب از شبهای بخارا اختصاص یافته است به بررسی آثار آنتوان چخوف که در ساعت پنج بعد از ظهر چهارشنبه بیستم آذر ۱۳۹۸در دانشکده بهداشت (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  ) واقع در ولنجک بلوار دانشجو برگزار می شود.

آنتوان پاوولویچ چخوف، پزشک، نویسنده و نمایشنامه‌نویس شهیر روس در 29 ژانویه سال 1860 میلادی در تاگانروگ روسیه متولد شد. تاگانروگ، زادگاه چخوف، بندری تجاری در شبه جزیره کریمه در شمال قفقاز بود. خانواده چخوف خانواده‌ای مذهبی بود، پدرش خوار‌و‌بار‌فروش و پدربزرگش از رعایایی بود که با صرفه‌جویی و کار زیاد آزادیش را از اربابش خریده بود. خانواده چخوف در سال 1876 به مسکو مهاجرت کردند و به دنبال آنها چخوف جوان در سال 1879 وارد مسکو شد. در مسکو چخوف با بورسیه تحصیلی وارد دانشکده پزشکی شد و در سال 1880 و با انتشار داستان کوتاه «نامه ستپان ولادیمیریچ اِن، مالک اهل دُن، به همسایه دانشمندش، دکتر فریدریخ» در مجله فکاهی سنجاقک پای به عرصه نویسندگی گذاشت. در سال 1879 نخستین نمایشنامه بلند خود «ایوانف» را به رشته تحریر درآورد و در همین سال از فرهنگستان علوم روسیه جایزه پوشکین را دریافت نمود. چخوف تا زمان مرگ خود، در 14 ژولیه 1904، بیش از 700 اثر ادبی آفرید.

image 61 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در شب آنتوان چخوف، که در ساعت 5 بعد از ظهر بیستم آذرماه در سالن شهید رحیمی، واقع در دانشکده بهداشت دانشگاه شهید بهشتی، برگزار خواهد شد، دکتر جان‌اله کریمی مطهر از چگونگی شکل‌گیری افکار هنری چخوف، دکتر آبتین گلکار از رئالیسم چخوف و وجوه تمایز آن از آثار رئالیست‌های پیش از او، دکتر مهناز نوروزی از سیمای کودکان در داستان‌های آنتون چخوف و آقای محمد‌امین صادقی از چخوف در مدرسه تئاتر مسکو سخن خواهند گفت و در پایان به تماشای فیلم کوتاه «قصر» (اقتباسی از باغ آلبالو) اثر خانم صبا قاسمی خواهیم نشست.

نشانی: ولنجک، بولوار دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکده بهداشت، سالن شهید رحیمی

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *