image 30

نگاهی به وضعیت مدیریت دررسانه‌های آلمانی

رسانه‌های آلمان همچنان از تعادل قدرت میان زن و مرد دور هستند. بر پایه نتایج تحقیقی تازه، در آلمان سهم زنان در رده‌های مدیریتی ۱۰۰ رسانه‌ی اصلی آنلاین تنها ۳۰ درصد و در روزنامه‌های سراسری ۲۵ درصد است.

در بیشتر رسانه‌های آلمان همچنان مسئولیت‌های اصلی در دست مردان است. برای نمونه در مطبوعات بزرگ آلمان سهم زنان در مقام سردبیری تنها حدود ۱۰ درصد است. این نتایج پژوهشی است که انجمن “پرو کُووته” انجام داده و فرانسیسکا گیفای، وزیر امور زنان آلمان ،آن را معرفی کرده است.

انجمن پروکووته که در سال ۲۰۱۲ فعالیت خود را آغاز کرد، خواهان برابری شغلی زن و مرد در همه عرصه‌های فعالیت‌های رسانه‌ای در آلمان است.

تحقیقات جدید این انجمن نشان می‌دهد که در ۱۰۰ رسانه آنلاین اصلی این کشور، سهم زنان در رده‌های مدیریتی تنها ۳۰ درصد است. این سهم در تحریریه روزنامه‌های سراسری آلمان به ۱ / ۲۵ درصد می‌رسد.

image 30

اوضاع در روزنامه‌های لیبرال

سهم زنان در سطوح مدیریتی روزنامه‌ها بسیار متفاوت است؛ در حالی که روزنامه ،تاتس، با سهم کمی بیش از ۵۰ درصدی زنان پیشتاز است، سهم زنان در روزنامه زوددویچه تسایتونگ ۳۱ درصد، در فرانکفورترآلگماینه و هندلس‌بلات و  ولت  بین ۱۶ تا ۱۸ درصد در نوسان است.

بر پایه این تحقیق، زنان در روزنامه‌های لیبرال و چپ لیبرال بیش از روزنامه‌های محافظه کار شرکت داده می‌شوند.

تنها یک زن در بخش سردبیری

برتری مردان بر زنان در هدایت تحریریه‌ها تنها در حوزه مجله‌های زنان (۹ سردبیر زن، یک سردبیر مرد) و مجله‌های مربوط به چیدمان و خانه و باغ (۱۱ زن در رده‌های مدیریتی در برابر ۳ مرد) از بین می‌رود. در مجله‌های لایف‌استایلی (سبک زندگی) هم حرف اول را معمولا زنان می‌زنند .اما در اکثر مجلات سکان رهبری در دست مردان است. مجله‌های مشهور مربوط به خودرو را “به طور طبیعی” مردان اداره می‌کنند. از مجموع ۷ مجله معروف در زمینه علم و فناوری، تنها “کامپیوتر بیلد” است که یک زن را در بخش سردبیری دارد.

وضعیت در آژانس‌های خبری

در حوزه خبر، وضع زنان کمی بهتر است. سهم زنان در سطوح مدیریتی در خبرگزاری آلمان (dpa) نزدیک به ۴۲ درصد است. برای مقایسه می‌توان به خبرگزاری فرانسه و رویترز اشاره کرد که در آنها سهم زنان چیزی حدود ۳۳ درصد است. در خبرگزاری‌ کلیسای کاتولیک آلمان (KNA) و سرویس مطبوعاتی کلیسای پروتستان (epd) سهم زنان به ۱۶ تا ۱۷ درصد می‌رسد.

در نتایج نخستین تحقیق انجمن “پروکووته” که سال گذشته در مورد سهم زنان در رسانه‌های آلمان منتشر شد، سهم زنان به طور میانگین در رسانه‌های دولتی به ۳۸ درصد می‌رسید. در مقابل در رسانه‌های خصوصی این سهم از ۲۰ تا ۳۰ درصد تخمین زده می‌شد.

انجمن پروکووته فعالیت خود را در سال ۲۰۱۲ آغاز کرد. قانون سهمیه‌بندی برای زنان در پست‌های مدیریتی در آلمان اما، در سال ۲۰۱۵ تصویب شد. بر اساس این قانون شرکت‌های بزرگ موظف شده بودند سهم زنان در شوراهای نظارتی خود را تا سال ۲۰۱۸ به ۵۰ درصد برسانند.

گروه خبر

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مناسبت امروز

از دیروز