جزییات یک معبد 2000 ساله باستانی درمصر کشف شد.در حالی که دنیا درگیر مشکلات کورونا بوده تعدادی از دانشمندان در جستجوی کشف رمز و راز یک معبد باستانی مصر بوده اند. این محققان به طور خستگی ناپذیر برای بازسازی دیوارهای یک معبد 2000 ساله کار خود را ادامه دادند.

معبد Esna مصر باستان که حدود 200 سال پیش کشف شده است ، اسرار 2000 ساله فراوانی را در دیوارهای خود نگه داشته است که اکنون با کشف و پیرایش آن از زنگارهای تاریخ نور روز را می بینند.به این ترتیب به لطف یک پروژه ترمیم بلند پروازانه که در سال 2018 آغاز شده ، صدها کتیبه پنهان ، نقاشی و صورت فلکی مصور پیدا شده است.

این آثار هنری و کتیبه هایی که کاملاً حفظ شده اند، قبلاً توسط لایه هایی از خاک ، دوده و مدفوع فشرده پرندگان پوشانده شده بود. کریستین لایتز ، استاد مصرشناسی در انستیتوی مطالعات خاور نزدیک نزدیک در دانشگاه توبینگن ، پیشگام پاکسازی موفقیت آمیز این آثار تاریخی بوده است.

image 129 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در کنار کارشناسان وزارت جهانگردی و آثار باستانی مصر ،یک تیم  کارشناسی مستقلا دو سال گذشته را صرف کشف ، حفظ و مستندسازی این لایه های رنگین کرده است. طبق گفته های کارشناسان ، در برخی از کتیبه ها برای اولین بارو رسماً نام مصری باستان برخی از صورت های فلکی آشکار شده اند.

سرژ سانرون ، مصر شناس فرانسوی ، در اواسط دهه 1900 حفاری “اسنا” را رهبری کرد. او فهمیده بود که این کتیبه ها چقدر ارزشمند هستند و یافته های خود را به طور کامل منتشر کرد ، اما اوهرگز تصویر کاملی از این کشفیات  را مشاهده نکرد. مورخان در حال حاضر با تکمیل مراحل عملیات باستان شناسی می گویند این آثار مصری با رنگ اصلی خود بازیابی شده اند .

لایتز گفته است: “هیروگلیفی که سرژ سانرون کشف کرده، با دقت بسیار قلم زنی شده وجزئیات رنگ آمیزی آنها نیز آشکارشده است.”

تیم تحقیقاتی متشکل از 15 نفر با احتیاط و خستگی ناپذیر کار خود را با وجود بروز مشکلات به دلیل همه گیری جهانی ویروس کرونا همچنان ادامه می دهند. هر اینچ از ساختار این کتیبه های  رنگارنگ ، که 121 فوت طول و 65 فوت عرض  و نزدیک به 50 فوت ارتفاع دارند؛ از آغاز ترمیم ؛ به دقت حفظ وثبت شده است.

دهلیز این معبد کاملا برای هزاره ها سالم مانده است. این موضوع احتمالاً به این دلیل است که یک در قطور و محکم در جلوی ساختمان معبد در دوران کلودیوس امپراطور روم (که از 41 تا 54 میلادی سلطنت می کرد) ساخته شده بود. بنابراین از عناصر داخل معبد نیز به گونه ای موثر محافظت شده است.

image 128 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

لایتز و همکارانش معتقدند که ساخت و تکمیل این کتیبه های مفصل و کارهای برجسته تزئینی احتمالاً 200 سال به طول انجامیده است. این معبد نه تنها به دلیل سقف بسیار بلند و آثار کتیبه ای روی آن مشهور است ، بلکه متون منسجم هیروگلیفی نیز در آن جای گرفته که اهمیت تاریخی بسیاری دارند.

لایتز گفت: “آنها قبلاً در زیر غبار ناشی از گذر سالها ، شناسایی نشده بودند و حالا قطعه قطعه در معرض دید قرار می گیرند.دراینجا ، برای مثال، نام صورت های فلکی مصر باستان را یافته ایم که قبلاً کاملاً ناشناخته بودند.”

معماران مصر باستان غالباً آنچه را که به اعتقاد آنها اعداد جهانی است ، مبنای کار خود قرار می دادند. برهمین مبنا ویژگی های معماری آنها نیز با  این “اعداد جادویی” وبا سیستم اعتقادی فرهنگ مصری ارتباط دارند. این موضوع باعث می شود کارشناسان برای کشف رموز این معبد بیشتر کنجکاو شوند.

در حالی که این معبد شامل 24 ستون نگهدارنده غول پیکر برای نگه داشتن سقف است ، اما از این میان تنها 18 ستون  با نقوش گیاهی متنوع تزئین شده است. برای دانیل فون رکلینگهاوزن ، مصر شناس دانشگاه توبینگن ، این یکی از رمز و رازهایی  است که هنوز حل نشده است. کارشناسان میگویند: “در معماری معبد مصر این یک استثنا مطلق است.”

image 127 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این بنای تاریخی در وسط شهر واقع شده است، مقامات احتمالاً مردد بودند که آن را نگهداری کنند یا مانند بسیاری دیگربناهای تاریخی در هنگام صنعتی شدن مصر؛از آن به عنوان معدن مصالح ساختمانی استفاده کنند. اما در هر حال  این معبد به سادگی به بخشی تاریخی و باقیمانده در یک شهر مدرن تبدیل شده است.

درسقف این معبد، آسمان در هنگام شب با کتیبه هایی با شرح جزئیات اعتقادات معنوی و مذهبی دوران باستان دیده می شود. کاهنان اعظم که در داخل معبد کار می کردند ، می کوشیدند که ایده های کیهان شناسی معاصر خود را بر دیواره های آن بیان کنند ، به همین جهت تعدادی زیادی از نام های صورت فلکی نیزدر این معبد کشف شده است.

ترجمه احسان محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *