طبق رکوردهای جهانی گینس ، که به نظر می رسد پشتوانه پژوهشی خوبی هم دارد ، پاسخ این است که امپراتوری هخامنشی.این امپراتوری در سال 480 پ.م به عنوان امپراتوری پارس نیز شناخته می شود .تخمین زده می شود که 44٪ از جمعیت جهان در پایتخت هخامنشی و ایران امروزی اداره می شدند . با چنین معیاری هخامنشی به بزرگترین امپراطوری تاریخ تبدیل می شود.

در حقیقت سهم جمعیت جهانی تنها یکی از راه های اندازه گیری وسعت یک امپراتوری است و برخی سوال می کنند که آیا واقعاً استفاده از این معیار هنگام مقایسه امپراتوری های دوره های مختلف زمانی منصفانه است؟ به عنوان مثال ، هنگامی که امپراتوری هخامنشی در اوج بود ،جهان فقط 112.4 میلیون جمعیت داشت.

image 82 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
منبع تصویر نقشه، ایران اطلس

البته ویژگی های دیگری هم مطرح است مانند: دارا بودن بزرگترین ارتش،بزرگترین تولید ناخالص داخلی و غیره ،همچنین نفوذ و ثبات طولانی مدت نیز دارای اهمیت است. به گفته: مارتین بوماس ، مصری شناس و مدیر موزه تاریخ دانشگاه مک کواری در سیدنی ، شروع یک کار جنگی برای تصرف سرزمین، یک اقدام است ، در کنارآن مجموعه ای متفاوت از مهارت ها و زیرساخت های لجستیکی برای نگهداری و اداره آن سرزمین ها را نیز می توان در نظر گرفت.خیلی از کشورها را هیچ کس امپراتوری نمی داند،زیرا مدت کمی جنگیده و یا قادر به نگهداری سرزمینهای تصرف شده نبودند.

بومس افزود: “من فکر می کنم برای اینکه کشوری را به عنوان یک امپراتوری طبقه بندی کنند ، این کشورباید یک دوره صلح داشته باشید تا رفاه  را برایش به همراه آورد. سپس می توان از این سعادت بهره برد تا منابع و ثروت لازم به سرزمین مادری بازگردانده شود.

به همین جهت است که هخامنشیان در مقایسه با دیگر حکومتهای مشابه مثلا مغولان، امپراتوری برتر شناخته می شود.

ترجمه احسان محرابی

گروه تاریخ

2 دیدگاه برای “هخامنشی بزرگترین امپراتوری جهان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *