کتاب”تادیب،روایت یک تحقیر” اثر طاهر بن جلون،منتشر شد. مترجم :محمد مهدی شجاعی، قطع :جیبی، تعداد صفحه :۱۶۰، سال انتشار شمسی :۱۳۹۹،نوع جلد :شومیز،نوبت چاپ :اول،ناشر: برج.

image 17 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

درباره کتاب

مراکش، سال ۱۹۶۵. درست در روزهای اوج دیکتاتوری سلطان حسن دوم، نود و چهار دانشجوی دموکراسی خواه به دلیل شرکت در تظاهراتی مسالمت آمیز دستگیر می شوند. نوزده ماه زندان و انواع رفتارهای تحقیرآمیز بر سر آن ها آوار می شود. طاهر بن جلون یکی از این دانشجوهاست. روایتگر زنده ی این زندان از جوانانی می گوید که جرمشان خواستن کمی دموکراسی است، اما حکومت نه تنها آزادی را از آن ها دریغ می کند که می خواهد انسان بودن را هم از آن ها بگیرد.

«گویی مستقیم از هزار و یک شب بیرون آمده است، طاهر بن جلون «قصه گوی شرقی» ملت ماست. انگار بر فرشی نشسته است، دشداشه ای بر تن دارد، و کلاهی سرخ بر سر، و زیر آسمانی پرستاره و کنار آتش هیزم ها برایمان قصه می گوید. در تأدیب، طاهر با زبانی ساده و شیوا یکی از سیاه ترین فصل های زندگی خود را برایمان تعریف می کند؛ نوزده ماه در اردوگاهی زندانی بوده است

طاهر بن جلون، شاعر و نویسنده ی مراکشی است که به زبان فرانسه می نویسد و متولد اول دسامبر ۱۹۴۴ در شهر فاس در مراکش می باشد.از سال ۱۹۷۲ مقالات مختلفی از او در مجله ی لوموند به چاپ می رسد. بن جلون در سال ۱۹۷۵ موفق به دریافت دکترای روانشناسی اجتماعی شد و کتاب سلول انفرادی را براساس تجربیاتش به عنوان روان-درمانگر به نگارش درآورد. او در سال ۱۹۸۵ کتاب فرزند خاک را نوشت که برایش شهرت به همراه داشت و در سال ۱۹۸۷ با کتاب شب مقدس که دنباله ی کتاب فرزند خاک بود، برنده ی جایزه ی گنکور شد.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *