کتاب سیری در نمایش رادیو نوشته محمد مهاجرهمان‌گونه که از نامش پیداست، نوعی نگاه به تاریخچه، دگرگونی‌ها، نظرات و خاطرات بازیگران، کارگردانان، تهیه‌کنندگان، صدابرداران، نویسندگان و تنظیم‌کنندگان نمایش‌های رادیویی است.
در اصل، سیری در نمایش رادیو در بخش گفت‌وگوها، ۷ متن ویرایش شده‌ از گفت‌و گوهایی است که در برنامه رادیویی سیری در نمایش رادیو بین سالهای ۷۷-۷۶پخش شده است.

خلاصه کتاب سیری در نمایش رادیو

کتاب سیری در نمایش رادیو روند تحول رادیو از زمان پیدایش رادیو را با قلم صمیمی و روان بازگو می‌کند و با ذکر سرگذشت‌نامه عده‌ای از هنرمندان نام‌آشنا از زبان خودشان نظیر ثریا قاسمی، نصرت الله کریمی، رضا عبدی، احمد بهبهانی، نیکو خردمند، حمید منوچهری و مهین دیهیم، شمسی فضل‌اللهی، توران مهرزاد و….این جذابیت را دو چندان می‌سازد .
در بخش بعد کتاب سیری در نمایش رادیو شاهد گفت‌و‌گوهای خواندنی با هنرمندانی مانند مریم معترف و عذرا وکیلی، بهزاد فراهانی، عباس تهرانی، رضا سیدحسینی، ژاله علو، صدرالدین شجره و مهین نثری و شماری دیگر هستیم و در بخش سوم هنرمندان نمایش رادیو به بازگو کردن خاطراتی از دوستان و همکاران رادیویی خود مانند اکبر مشکین، تاجی احمدی و هوشنگ بهشتی می‌پردازند. در بخش سوم چند نمایشنامه رادیو گنجانده شده، از آن جمله: قطره‌ای از دریا، قلب زمان، قوزک‌پا، کابوس صبحدم، کارآگاه و کبوتران چاهی و ….است.

image 163 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

درباره محمد مهاجر

محمد مهاجر تهیه‌کننده پیشکسوت نمایش‌های رادیویی و پدیدآورنده بسیاری از برنامه‌های ماندگار رادیو همچون سرگذشت رادیو، تهران در گذر زمان و تاریخ شفاهی ایران و… است. وی ۱۰ سال در رادیو پیام با گویندگی مهین نثری و صدرالدین شجره برنامه داشت که برنامه بسیار موفقی بود. می‌توان به جرأت گفت بخش عمده‌ای از نمایش‌های رادیویی با تهیه کنندگی ایشان روانه آنتن رادیو شده‌است. ایشان در مصاحبه‌ای گفته اند: حتی خواب‌های‌شان رادیویی است که نشانگر اشتیاق وافرشان به این رسانه است.

جملاتی از کتاب سیری در نمایش رادیو

در مجله رادیو ایران شماره ۲۰، فروردین ۱۳۳۷، در معرفی برنامه‌های رادیو ایران چنین‌ آمده است: هر شب در ساعت ۲۲ پس از برنامه موسیقی، یک داستان سریال شبیه به نمایشنامه به مدت یک ربع تا بیست دقیقه اجرا می‌شود و این آغاز پخش برنامه‌ای است نمایشی که تاکنون درهمان ساعت ۲۲ از رادیو ایران پخش می‌شود با موسیقی کاپریچیو اسپانیول( اثر ریمسکی کورساکف) به‌عنوان آرم و نشانه و با نام‌های یکی بود یکی نبود، داستان شب، قصه شب در اوایل به مدت شش شب و سپس پنج شب.
روزهای جمعه در ساعت ۲۲ برنامه‌ای با نام «افسانه آدینه» پخش می‌شد، که بخشی از آن را نمایش تشکیل می‌داد و بخش‌های دیگرش، پاسخ به نامه‌های شنوندگانش، پخش صفحه و موسیقی درخواستی، طرح مسابقه نمایشی و…بود.

‍ حسین بابازاده مقدم

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *