“آژنگ نیوز”:درتاریخ سینمای ایران ،گران شدن بلیت نقش مهمی داشته است .در سال ۱۳۵۰ قیمت بلیط سینما ها به نسبت دیگر هزینه ها ارزان به نظر می‌رسید.

در گزارشی که در این خصوص و درمورد این صنعت منتشر شد،عنوان گردید که :این یک مسئله بدیهی است که تهران از لحاظ مقایسه هزینه زندگی در شهر ارزانی نیست و هزینه زندگی درآن برابر هزینه زندگی در شهرهای بزرگ دنیا می باشد. اما بلیت سینماها در تهران از تمام شهرهای بزرگ دنیا ارزانتر است.

طبق مدارکی که در سندیکای سینماها وجود دارد در سال ۱۳۳۳ به پیشنهاد شهرداری تهران در غیاب انجمن شهر، وزارت کشور قیمت بلیا سینماها راتصویب کرد .

image 137 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این مصوبه قانونی قیمت بلیت  برای سینما های لوکس ۵ تومان، درجه یک ۴ تومان و درجه دو سه تومان باشد .ولی از آن سال تا سال ۱۳۵۰ بهای کلیه عوامل کار در سینما به چندین برابر افزایش یافته است .

به عنوان مثال می توان آب، برق، تلفن و هزینه کارگر را مثال زد. در این سال‌ها نه تنها بهای بلیت سینماها افزایش نیافته است ،بلکه فروش سینما هم پایین آمده است.

شهرداری تهران در سال ۱۳۴۰ هنگامی که تعداد سینما در تهران ۴۵ عدد بود. میزان عوارضی که دریافت کرد، بالغ بر ۱۲۰ میلیون ریال بود. اکنون(سال ۱۳۵۰) تعداد سینماها به یکصد و ۱۸ عدد رسیده است.

این عوارض  به قریب ۲۲۰ میلیون ریال بالغ  گردید. یعنی تعداد موسسات سینمایی تقریبا سه برابر شده ولی میزان فروش سینما به دو برابر نرسیده است .

در آخر گزارش چنین نتیجه گیری می شود :با در نظر گرفتن وضعیتی که به آن اشاره شد ، ادامه حیات این سینماها در شرایط حاضر(سال ۱۳۵۰) بسیار مشکل است .

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *