خوراک کله (Smalahove)  یک غذای سنتی نروژی است.این غذا از سر گوسفند درست شده است.

شکل ظاهری آن باعث شده است که این خوراک کمی ناخوشایند به نظر بیاید. اما ما فراموش می کنیم گوشت گوسفند یا گوشت بره ای که می خوریم از کل حیواناتی تهیه شده است که زمانی دارای سر بوده و زنده بودند. بنابراین ، Smalahove با توجه به این واقعیت که دارای مقداری گوشت متفاوت نسبت  سایر قسمت های گوسفند است ،برای طالبان آن بسیار خوشمزه هستند.

این غذا  که با نام های skjelte یا smalehovud نیز  در نروژتهیه می شود، در واقع یک غذای اصلی است و معمولاً درست قبل از کریسمس تهیه و خورده می شود.

معنای واقعی کلمه Smalahove سر گوسفند است. سر گوسفندان ذبح شده را ابتدا گرفته و به دو قطعه تقسیم می کنند. پس از تقسیم ، مغز برداشته شده و قطعات به مدت دو روز در آب خیس می شوند.

پس از اتمام فرآیند خیساندن ، کله گوسفند کاملا به نمک آغشته شده و سپس خشک و دود داده  می شوند تا پشم سر گوسفند هم از بین برود..

هیچ چیز دیگری از کله حذف نمی شود. این بدان معنی است که زبان و چشم ها به عنوان بخشی دیگر ازغذا، باقی  می مانند.

در مواردی خاص ، قطعات ذخیره شده را بخار پز کرده یا برای نزدیک به 3 ساعت می جوشانند. این امر اطمینان می دهد که کل گوشت خوردنی موجود در کله گوسفند به درستی  پخته و نرم شده است.

image 53 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

موقع سرو کردند ابتدا آن رابا بخار گرم میکنند ،پس ازآن غذا آماده خوردن  است. این غذا با پوره سیب زمینی کلم و مخلفات دیگر سرو می شود.

تهیه Smalahove از بز یا گوسفند بالغ از سال 1998 بر اساس بخشنامه اتحادیه اروپا ممنوع است. دلیل این ممنوعیت ،انتقال احتمالی بیماری معروف به Scrapie بود. این یک بیماری است که فقط در بزها و گوسفندان بالغ یافت می شود. البته مطالعات  پزشکی متعدد نشان می دهد که بیماری اسراپی نمی تواند به انسان منتقل شود.

با این حال امروزه Smalahove فقط از سر بره تهیه می شود .این غذا ازنظر بسیاری از افراد دارای دافعه بسیار ناخوشایند از نظر بصری است. اما در مجموع ، این یک خوراکی ارزشمند برای گردشگران و دیگر افرادی است که به دنبال هیجان  وتنوع در غذاهای آشپزی هستند.

گرچه این غذا از نروژ نشات گرفته است ، اما در کشورهای شمال اروپا و همچنین مدیترانه بسیار محبوب است. در اصل این غذاها در ابتدا فقط توسط طبقه ضعیف مردم خورده می شد. اما امروزه ، هر کس که آن را جذاب می داند صرف نظر از طبقه و وضعیت مالی ،می تواند آن را بخورد.

ترجمه احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *