“آژنگ نیوز”:در تاریخ مطبوعات ایران،ارایه رونوشت شناسنامه نقش مهمی داشت.البته حال حاضر هم برای هرکار اداری ،باید کلی مدرک شناسایی و از جمله کپی آنها را ارایه نمود. از جمله ارایه کپی شناسنامه یکی از ضرورتهای اساسی است.همچنین برای دریافت مجوز نشریه نیز از زمانهای قدیم تاکنون تحویل کپی شناسنامه رسم بود. البته در زمانهای پبشتر که دستگاه کپی وارد ایران نشده و یا بهره گیری از آن عمومیت نیافته بود ،تهیه رونوشت شناسنامه (تصویر ذیل )ضرورت داشت.از جمله مدارک مهمی هم که باید برای تشکیل پرونده و در زمینه درخواست امتیاز نشریه ارایه می شد،همین رونوشت شناسنامه بود.

image 262 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

لازم به یاد آوری است که در سال ۱۲۹۷ ودر اجرای تصویب نامه دولت وقت در تهران اداره “سجل احوال “به منظور تنظیم اسناد و توزیع شناسنامه میان مردم پایتخت تاسیس شد. شناسنامه ها در آغاز بصورت “ورقه ای” بود و بعدا در سال ۱۳۲۶ به دفترچه تبدیل شد.

رونوشت شناسنامه هم از سال ۱۳۱۳معمول شد و قانون آن در اردیبهشت همین سال به تصویب پارلمان رسید.در آذر ماه سال ۱۳۴۵ از سوی دولت وقت اعلام شد که هنگام تشکیل پرونده در ادرات و مراکز مختلف دولتی دیگراحتیاجی به ارایه رونوشت شناسنامه نیست.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *