“آژنگ نیوز”:ارتش سوئیس پس از رای مثبت شهروندان این کشور در همه‌پرسی اکنون می‌تواند هواپیماهای جنگنده جدیدی را حداکثر با بودجه‌ای به ارزش ۶ میلیارد فرانک از فرانسه یا آمریکا خریداری کند.

با این وجود در این همه‌پرسی تنها ۵۰.۱ درصد رای دهندگان از این طرح حمایت کردند؛ به عبارت دیگر به جز کانتون «وله» همۀ کانتون‌های فرانسوی زبان این کشور رای مخالف خود را درون صندوق‌ها ریختند.

چپ‌های سوئیس همچنین گروههای ضد جنگ در این کشور که در واقع طراحان این همه‌پرسی بودند، امید داشتند که با رای «نه» شهروندان بتوانند از آنچه «اتلاف» بودجه ۶ میلیارد فرانکی می‌نامیدند، جلوگیری کنند. اما تلاشهای شورای فدرال که پیش از این در سال ۲۰۱۴ میلادی موفق به خرید جنگنده‌های «گریپِن» نشده بود، نتیجه داد و رای لازم برای خرید هواپیماهایی جدید به دست آمد.

image 265 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پروسه خرید هواپیماهای جدید حدود ۱۰ سال طول خواهد کشید و قرار است این هواپیماها، جایگزین جنگنده‌هایی از جمله هواپیماهای تایگر اف-۵ شوند که در دهه ۷۰ میلادی خریداری شده‌اند و اکنون تنها مصارف آموزشی دارند.

موافقان خرید هواپیماهای جنگی معتقدند اگر چه بی‌طرفی در سوئیس مهم است اما برای جلوگیری از حمله خارجی، داشتن ارتش قوی مهم است.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *