آژنگ نیوز”:تصویری زیبا از پارک ملی کنتال ، در شمال استان آذربایجان شرقی در این صفحه دیده میشود.

پارک ملی کنتال با وسعت ۷۰۰۰ هکتار در شمال استان آذربایجان شرقی و مرز بین المللی با جمهوری ارمنستان قرار دارد. پارک ملی کنتال بخش شمال شرقی پناهگاه حیات وحش کیامکی محسوب میگردد که در سال ۱۳۹۰ به پارک ملی ارتقا یافته است.

 کوه کمتال یا کنتال واقع در مسیر جاده جلفا به خدافرین بعد از شهر سیه رود و در کنار روستای نوجه مهر(میجمیر)که زیارتگاه سید محمد آقا در ان روستاست واقع شده است.

پارک ملی1 کنتال - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این منطقه با ویژگیهای خاص طبیعی از جمله پوشش گیاهی منحصر به فرد و وجود حیات وحش با گونه ‌های متنوع جانوری و همچنین واقع شدن در کنار رودخانه ارس و منطقه گسترده کیامکی از اهمیت ویژه برخوردار است.

ارتفاعات شکوهمند کنتال، دشت های سرسبز آراسته به انواع گل های وحشی، حضور شکوهمند لاله های کوهی زیبا، جریان رودخانه ها به خصوص رود ارس و آب و هوای بسیار مطبوع و دلچسب این پارک ملی آن را به یکی از محبوب ترین مناطق حوزه ارس تبدیل کرده است که مورد علاقه بسیاری از طبیعت گردان و کوهنوردان است. در این پارک ملی زیبا بقایای آسیاب های سنگی قدیمی و همجنین قلعه تاریخی علی بیگ نیز قرار دارد که بر غنا و جذابیت آن افزوده است. این پارک زیبا به داشتن مزارع وسیع لاله های کوهی شهره است که چشم هر بیننده ای را مسحور می کند. خوشبختانه در این پارک ملی هیچ دستکاری صورت نگرفته و به دلیل عدم سکونت در آن تمام جلوه طبیعی خود را حفظ کرده است.

این پارک زیبا با دارا بودن صخره های طبیعی که همچون دیواره هایی مستحکم و نفوذناپذیر به نظر می رسند، دشت های وسیع را در خود جای داده و پناهگاه موجودات زنده بسیاری است. چیزی در حدود ۳۵۰ گونه جانوری اعم از کل، بز، گراز، پلنگ، روباه، گربه جنگلی و … ساکن پارک ملی کنتال هستند که به راحتی در ارتفاعات پیچ در پیچ و صخره های بلند کنتال سکونت گزیده اند. ۴۵۰ گونه گیاهی نیز در این منطقه حفاظت شده به چشم می خورد که نشان از غنای پوشش گیاهی منطقه دارد. از جمله گونه های گیاهی موجود در  پارک ملی کنتال می توان به بنه، افرا، گلابی وحشی، نسترن، پده و داغداغان اشاره کرد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *