رقابت پله  و گوردون بنکس در دنیای فوتبال از مکزیک شروع شد وتا لیگ فوتبال  آمریکا ادامه داشت.برای آگاهی از داستان این رقابت ماجرا را از جام جهانی مکزیکو سیتی آغاز می کنیم.

برگزاری جام جهانی 1970 در مکزیک به عنوان یک رویداد مهم فوتبالی به شمار می آید. در این جام شاهد نوآوری های متعددی بودیم که برای پیشرفت فوتبال بکار گرفته شدند. این اولین جام جهانی بود که از تلویزیون در سطح جهانی به صورت مستقیم پخش شد ،همچنین اولین باربود که این مسابقات در خارج از اروپا و آمریکای جنوبی برگزار شد .برای اولین بار قانون جدید فوتبال شامل موارد اصلی مانند کارت ها، پنالتی و تعویض ها اجرا می شد.توپ فوتبال جدیدی هم در مسابقات بکار گرفته شد . نکته قابل توجه دیگر آنکه با انجام بازی های زیبا و پرتماشاچی ،برای  اولین بار جام جهانی به موفقیت  تجاری قابل توجهی رسید.

کیفیت بازیهای انجام گرفته در این تورنمنت دیگر تجربه نشد .این مسابقات از نظر حضور ستاره ها  به عنوان یکی از بهترین جام های جهانی تاکنون مورد ستایش قرار گرفته است. افسانه هایی مانند فرانتس بکن بائر ، گرد مولر ، بابی مور ، گوردون بنکس و تئوفیلو کوبیلاس ،جرزینیهو ،ریورا،توستائو وپله در آن حضور داشت. این جام به تیم برزیل که در همه مسابقت تیمی برتر بود، داده شد.برزیل  با هدایت یکی از بزرگترین بازیکنان فوتبال جهان یعنی پله برای سومین بار متوالی قهرمان جهان شد.

image 194 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برزیل و انگلیس در سالهای مختلف بازیهای کلاسیکی راانجام داده اند و بدون شک معروف ترین آنها در جام جهانی 1970 مکزیک بود که رقابت جالبی هم بین پله مهاجم برزیل و گوردون بنکس دروازه بان انگلیس شکل گرفت.

مربی تیم برزیل  ماریو زاگالو بود که هنوز هم به عنوان مربی برجسته و هدایتگر بزرگترین تیم تاریخ شناخته می شود .تیم برزیل  دارای افسانه هایی مانند پله ،جرزینیهو ، ریولینو ، جرسون ، کارلوس آلبرتو ، کلودوالدو و توستائوبود. برزیل در اولین بازی خود در گروه 3 مقابل چکسلواکی پیروز شدند.

image 193 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در مرحله بعدی حریف برزیل تیم انگلیس بودند که هنوز تعداد زیادی از برندگان جام جهانی 1966 شامل بابی چارلتون ، جف هرست ، گوردون بنکس ، مارتین پیترز ، آلن بال و بابی مور را در اختیار داشتند. شاگردان سر آلف رمزی به لطف هرست در بازی رومانی خود 1-0 پیروز میدان شدند ، بنابراین برنده مسابقه برزیل و انگلیس در گرمای ساعت 12 ظهر  گوادالاخارا مکزیک در 7 ژوئن 1970 صعود خود را به مرحله یک چهارم نهایی مسلم می کرد.تک گل جرزینیهو در دقیقه 59 بازی را به نفع برزیل  می کند ، اما درآن مسابقه  گوردون بنکس یکی از بهترین بازی های خود را به نمایش درآورده و پله بازیکن نامدار برزیل را علیرغم همه تلاشهایش،ناکام می سازد.دریکی از لحظه های بازی پله ضربه سری روانه دروازه انگلیس می کند ، اما بنکس با پروازی شگفت انگیز توپ را از درون دروازه بیرون می آورد.به این شکل رقابت پله  و گوردون بنکس هم  شکل می گیرد.

image 195 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در نهایت جام جهانی مکزیک  که در تاریخ 31 مه آغاز شد ،در حافظه جمعی این ورزش اثری عمیق برجای گذاشته و ماجراهای آن تا سالها بعد ادامه داشت .از جمله آنها ،حکایت رقابت پله و گوردون بنکس بود.

در دهه 70 لیگ فوتبال آمریکای شمالی  تشکیل شد و پله نیز در سال 1973  به تیم کاسموس نیویورک پیوست او در این تیم مدتی همبازی افسانه فوتبال یوهان کرایف هم بود. البته پله به مدت سه فصل در باشگاه لیگ فوتبال آمریکای شمالی بازی کرد و باعث رونق فوتبال ایالات متحده شد که هنوز هم تاثیر آن احساس می شود.

image 191 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بدین ترتیب  رقابت فوتبالی پله و گوردون بنکس در یک قاره جدید و در دنیای فوتبال ادامه داشت  تا اینکه بر اساس گزارش مطبوعات اعلام شد :سلطان پله مرد افسانه ای دنیای توپ گرد هفته اول خرداد 1355(1976) در یک مسابقه پر هیجان 3 گل به ثمر رساند و پیروزی دیگری برای تیم کاسموس نیویورک کسب کرد.25 هزار تماشاگر مشتاق شاهد هنرنمایی پله و یاران او بودند.حریف کاسموس نیویورک تیم  فورت لودر دیل بود.

image 192 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

جالب اینکه گوردون بنکس دروازه بان مشهور جهان درون دروازه قرار داشت.ولی با این وجود در برابر حملات مهاجمان کاسموس نتوانست دوام بیاورد و 3 بار  بوسیله پله دروازه اش فرو ریخت.تماشاگران با دیدن این مسابقه به یاد پیکار با شکوه  تیمهای ملی انگلستان وبرزیل در جام جهانی 1970 افتادند که بنکس بارها در برابر مهاجمان برزیل با درخشش چشمگیر خود دروازه انگلیس  را نجات داد ودر پایان با یک گل مغلوب  از میدان خارج شد  .گل زیبایی  هم که جرزینهو مهاجم سیه چرده این کشور با فریب  بنکس موفق به زدن گل گردید.

در این سال تاریخ شگفت انگیز فوتبال یک صفحه دیگرش ورق خوردو در نهایت با گذشت مدت زمانی تقریبا کوتاه در این دیدار پله با ثبت رکورد سه گل در یک مسابقه  بالاخره توانست قفل دروازه بنکس را پس از 5 سال باز کند.

ترجمه احسان محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *