کتاب” اندیشۀ اسپینوزا”منتشر شد.نویسنده: راجر اسکروتن، ترجمۀ اسماعیل سعادت، انتشارات فرهنگ جاوید، چاپ اول ۱۳۹۹ ، ۱۶۸ صفحه، ۲۶۰۰۰ تومان.

image 27 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در باره کتاب

اسپینوزا در زمانی می‌زیست که اکتشافات علمی و شقاق دینی و دگرگونی عمیق سیاسی، انقلابی عظیم در سرشت و کاربرد فلسفه پدید آورده بود. هنگامی که او مشتاقانه به صف مبارزات فکری زمان خود پیوست، فلسفه برای او، نه سلاح، بلکه روش زندگی بود.

طریقت مقدّسی بود که سالکان خود را به سعادت والا و مطمئنی راه می‌نمود. کم‌تر کسانی نظام پیچیدۀ تفکّر او را در تمامیّت آن دریافته‌اند و از آن مهم‌تر کم‌تر کسانی به معنی اخلاقی مترتّب بر آن پی برده‌اند.

فلسفۀ اسپینوزا نشان می‌دهد که چگونه می‌توان جهان را شناخت، در آن عمل کرد و به سعادت دست یافت. دستاورد اسپینوزا نشان‌دادن وحدت پیچیدۀ انسان و جهان اوست، و این‌که انسان خود در عین‌حال هم خداوند و هم بندۀ سرنوشتی است که او را به وجود آورده است.

راجر اسکروتن در کتاب حاضر تنها مجملی از تفکّر فلسفی اسپینوزا را عرضه کرده است؛ هدف او عمدتاً توصیف خطوط اساسی آن به زبان ساده و برگرداندن مفاهیم آن به تعبیراتی قابل فهم و جالب توجه برای خوانندۀ امروزی است.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *