image 241

ورود مسکوویچ خودروی روسی به ایران

تصویری ازتبلیغ مسکوویچ خودرویی که در اتحاد جماهیر شوروی سابق تولید میشد. این خودرو در سال 1338 تبلیغ شده و به تدریج پایش به ایران باز شد.

image 241

مسکوویچ با ترجمه فارسی “اسب فولادی” یک کارخانه سازنده اتومبیل در شوروی سابق بود که عملا بعد از جنگ جهانی دوم کار خود را با تولید مدل های اپل کادت از رده خارج آلمان غربی که تجهیزات خط تولید آن در جریان جنگ، به دست شوروی ها افتاده بود آغاز کرد. مدل جدید این کارخانه، مسکویچ سری 400 نام گرفت و حتی  توسط شرکت “کامیون های شوروی” به ایران نیز وارد و برای فروش عرضه شد.

سری 402 که در 1956 تولید شد نیز بلافاصله توسط شرکت “پوست، پشم، پنبه” به ایران وارد شد. نام عجیب این شرکت احتمالا به این دلیل بود که در ابتدا به واردات وسایل کشاورزی و دامداری اقدام کرده بود. اما مسکویچ 408 که خودرو مورد بحث امروز است، برای اولین بار در سال 1964 به بازار آمد و ابتدا یک سدان خانوادگی معمولی ارزان قیمت بود و بعدها استیشن واگن 5 در و استیشن 3 در یا Panel Van نیز به خط تولید آن اضافه شدند.

این مدل با استقبال خریداران بلوک شرق، که قدرت انتخاب بسیار محدودی داشتند، روبرو شد و به همین دلیل دو سال بعد یکصد هزارمین دستگاه از خط تولید خارج شد. البته در نهایت ناباوری 408 به مدل پرفروشی در بازارهای بین المللی نیز تبدیل شد و حتی در کشورهای اروپای غربی نظیر فرانسه نیز به فروش مناسبی دست یافت.مدل پیشرفته تر آن نیز مسکوویچ 412 بود. قدرت وظرفیت موتور حتی برای رقابت حتی با مارک های خارجی ، که در آن زمان (در دهه 70) بسیار نادر بودند ، کافی بود. به همین جهت این مدل از مسکوویچ به جغرافیای گسترده تری از کشورها صادر شد. در نهایت محبوبیت اسب فولادی در اواسط دهه 70 سقوط کرد.دکتر علی شریعتی هم در دهه 40 یک مدل از مسکوویچ را خریداری کرده و با آن در تهران رفت و آمد میکرد. این خودرو هم اکنون در خانه او در خیابان جمالزاده شمالی که به موزه تبدیل شده نگهداری می شود.

گروه تاریخ

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *