دیدار ازغار شگفت انگیز بلغارستان ،این غار پروهودنا نام دارد ویکی از معروف ترین و در دسترس ترین غارهای بلغارستان است.این غار در فاصله 2 کیلومتری روستای کارلوکووو و 112 کیلومتری صوفیه قرار دارد.

این غار دارای یک پل سنگی به طول 262 متر است. پروهودنا دو ورودی دارد ،یکی بزرگ و دیگری کوچک. مسیری که از ورودی کوچک تقریباً 35 متری آغاز می شود ، از غار عبور کرده و از ورودی بزرگ (بزرگترین طاق غار در بلغارستان – 45 متر) عبور می کند.

غار پروهودنا به دلیل ورودی های بزرگ و سوراخ های غار (سوراخ های طبیعی روی سقف ) به طور طبیعی روشن می شود. این سوراخ های غار دقیقاً همان چیزی است که غار را بی نظیر می کند. این سوراخ های  غار که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و دارای اشکال مشابه بادام شکل هستند ، به این ترتیب می توان گفت ،شباهت چشمگیری به چشم های غول پیکر دارند که گویا به بازدیدکنندگان خیره شده اند.

به همین جهت  تصادفی نیست که افراد محلی گاهی اوقات از آنها به عنوان چشم های خدا یاد می کنند. آنها حتی شبیه چهره ای هستند که به پایین نگاه می کنند ، و هنگامی که هوا مرطوب است به نظر می رسد که آنها “گریه می کنند”. افرادی که شاهد این پدیده طبیعی هستند حیرت زده و کمی هیجان زده می شوند .

تقارن باورنکردنی و موقعیت سوراخ های غار بازدیدکنندگان از آنها را با هیبت و حس عرفانی پر می کند. این غار در سال 1962 به عنوان یک مکان طبیعی اعلام شد. چندین فیلم بلغاری و خارجی  نیز در آنجا فیلمبرداری شدند. یکی از آنها به نام “زمان خشونت است” تولید سال 1987 است.

image 183 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در برخی مواقع  نیز پرش بانجی از ورودی بزرگ سازماندهی می شود. غار پروهودنا یک مقصد محبوب برای کوهنوردان است. مسیرهای کوهنوردی ورزشی متعددی  وجود دارد که به چند بخش تقسیم می شوند و سطح دشواری آنها متفاوت است .

بازدیدکنندگان همچنین می توانند از ساختمان اداری انجمن ملی اسپل شناسی ملی پیتر ترانتئیف به غار نزدیک شوند. مسیری که در ساختمان اداری جامعه آغاز می شود ، به ورودی بزرگ غار منتهی می شود.

ساختمان اداری از نظر موقعیت مکانی منحصر به فرد است و در شکاف یک سنگ ساخته شده است و اگر از بالا مشاهده شود مانند یک خفاش است. خود این سنگ بعضی از دیوارهای بنا را تشکیل می دهد. از داخل ساختمان اداری منظره ای از دره رودخانه ایسکار و غار پروهودنا را می توان مشاهده کرد.

ساختمان اداری انجمن Speleological ملی پیتر ترانتئیف و غار پروهودنا در لیست 100 مکان گردشگری بلغارستان گنجانده شده است. این غار در تمام سال برای گردشگران باز است. راهنمایی نیز لازم نیست.

در روزهای سرد زمستان ، بازدید کنندگان باید از یخچالهای بزرگ که در سقف و اطراف سوراخهای غار و سطح لغزنده شکل گرفته اند ، ضمن مراقبت ،با احتیاط عبور کنند.

ترجمه احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *