“آژنگ نیوز”:کاخ شهرستانک یا کاخ ناصری ، کاخی مربوط به دورهٔ قاجار می باشد که در روستای شهرستانک واقع شده است.

کاخ را در سال  ۱۲۹۵هجری قمریبه فرمان ناصرالدین شاه معماری به نام  آقامحمدابراهیم خان برای اقامت ییلاقی پادشاهان قاجار در دره “گل کیله” شهرستانک یکی از روستاهای توابع شهرستان کرج در جاده چالوس بنا شد.

 پس از سقوط قاجاریه، کاخ دارای معماری ویژه‌ای است و نقاشی آن را کمال‌الملک کشیده است.کاخ شهرستانک پس از سلطنت ناصرالدین شاه از رونق افتاد و در اثر عواملی چون یخبندان‌های متعدد و سخت و تخریب‌های انسانی دچار آسیب‌های فراوان شد. روند تخریب و ویرانی بنا تا حدود سال ۱۳۴۸ خورشیدی ادامه داشت، تا در این سال با تصمیم فدراسیون کوهنوردی ایران به عنوان  اقامتگاه موقت کوهنوردان بازسازی شد.

شهرستانک - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ناصرالدین‌شاه در شهرستانک هرسال  مراسم آشپزان راه می‌انداخت. اعتمادالسلطنه در کتاب خاطرات خود دراین‌باره می‌نویسد: “هرسال در یک روز معین، ناصرالدین‌شاه به‌اتفاق وزرا و رجال و شاهزادگان و دیگر نزدیکان خود به شهرستانک می‌آمد و مراسم مخصوص آشپزان را به راه می‌انداخت.”

با اینکه کاخ شهرستانک در ۱۶ شهریور ۱۳۷۶ با شماره ۱۹۲۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اما توجه لازم به آن نشده و در حال ویرانی است.

لازم به ذکر است ، روستای شهرستانک یکی از مهم ترین روستاهای جاده چالوس است که در یک دره سرسبز واقع شده  دره ای که باغ های میوه و کوچه باغ های آن روح انسان را تازه می کند. انتهای دره شهرستانک به سه دره منتهی می شود که یکی به سمت قله توچال می رود (مسیری که کوه نوردان از قله توچال به سمت شهرستانک می آیند) دیگری به سمت میگون که به دره هملون می رسد و دره ای دیگر که به سمت جنوب شرق واقع است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *